söndag 20 maj 2018

Löparen Stockros!

Äntligen är löparna klara!
Igår tog jag ner väven ur vävstolen. Jag mätte längd och bredd innan tvätt och det hade krympt en hel del.
Längden var 485 cm och bredden var 48 cm.
Jag stoppade hela räckan i tvättmaskinen och tvättade i 60° som det skulle vara.
När jag torkat och strukit så mätte jag igen och då hade det krympt ännu mer.


Nu är längden på hela räckan 445 cm och bredden 43 cm! Alltså hade det krympt ca 15% på både längd och bredd.


Dessutom stämde inte längden på mittpartiet som det skrevs i katalogen. Det skulle bli 120 cm, men det är bara 100 cm. Men det spelar mindre roll, eftersom hela löparen är 185 cm lång och det räcker gott och väl.
Något som jag inte är nöjd med är att efter tvätt så försvann glansen i linet!
Kan ju ha att göra med att man använder strykjärnet istället för att mangla, som man egentligen skall med linnevaror?
Det blev 2 löpare och en liten duk och dottern skall få den ena, om hon vill, och den lilla duken behåller jag själv. Den andra löparen också naturligtvis.
Tyvärr har jag gett bort nästan allt jag vävt tidigare och det får det bli slut med, för det är ju roligt att få ha något kvar av allt jobb jag lägger ner. Men alla som fått både dukar, plädar och schalar har ju blivit glada, förstås!
Ha det gott och på återseende!

/Britten

Inga kommentarer: