onsdag 18 februari 2015

Pådraget!

I två dagar har jag haft hjälp av Carina och Oskar att dra på plädvarpen!



Oskar och jag höll i varsin fläta och Carina skötte pådragningen och sprötläggningen.
Dom var så duktiga!
Det var ju första gången dom sysslade med detta och det gick väldigt bra. Förutom!



Detta!
Inte tänkte jag på, eller visste jag, att skeden kunde flytta sig i slagbommen när vi drog på!
Så på slutet upptäckte Carina att varpen hamnat utanför sin vanliga plats. Hon undrade om vi inte kunde dra tillbaka den, men det var nog inte att rekommendera, eftersom det kanske blivit ännu mer problem.
Det var ju bara att fortsätta dra på och hoppas att det löser sig när det är klart att väva.

Varpen skall ju ligga mitt i väven för att det skall bli rakt när man väver. Nu är det ju plädar som ska vävas och de ska ju beredas sedan och då kanske det inte syns så tydligt?
Problemet blir kanske att trådarna på sidan går av, men då får jag väl minska bredden på plädarna?
Tidigare har jag ju bara vävt smalare vävar och nu är varpen ca 5 cm smalare än vad vävstolen tar.
Man lär så länge man lever! ;)
Ett stort tack till Carina och Oskar för all hjälp!

Förutom allt arbete med väven, så har vi firat fettisdagen med semlor! Men bara Oskar och jag, eftersom Carina inte äter semlor.
Så nu var det slut på det roliga för i år och semlan kommer att vara saknad. I alla fall av mig! :)

Vädret är f.ö. grinigt! :(
Kyligt och snålblåst och rått! Ingen rolig kombination! Ingen vår i sikte än, men det är ju bara februari!
Önskar Dig en fin dag och på återseende!


Inga kommentarer: