lördag 21 februari 2015

Häst och vagn!

Idag har Carina, Meja,Natalie (kompis till Meja) och jag vart på sportlovsaktivitet här på Orust!
Det var Föreningen Nordsvenska Hästen som ställt upp med aktivitet, såsom, åka med häst och vagn, korvgrillning, hästskokastning och tipspromenad.
När vi kom dit, så verkade det tomt för både hästar och folk. Men i en stuga verkade det finnas folk, så Carina gick dit och frågade och dom hade tagit paus, eftersom det inte verkade vara så stort intresse.
Det gick i alla fall bra att få åka häst och vagn och hästen hämtades och spändes för vagnen!


Det var Roland Arvidsson, ordförande i lokalavdelningen, till vänster och Kennet Antonsson till höger och som var kusk, som skötte det hela.
Hästen heter Heidi och är 25 år.

Jag åkte inte med, utan nöjde mig med att ta kort och filma. Filmerna finns längre ner på inlägget!

Här står dom i startgroparna!


Meja sitter fram och får hålla i tömmarna efter en stund. Carina och Natalie sitter bak.


Här har Meja tag i ena tömmen och det var ju en upplevelse förstås!
Natalie fick också prova på att köra efter en stund och det blev väl en längre åktur, eftersom vi var ensamma kan jag tro. Det kördes omkring i ca en halvtimme till tre kvart och det var 2 (3) nöjda tjejer som klev av vagnen!
En häst till hade dom med sig!


Lyrina, 20 eller 21 år, ett sto från ön Lyr utanför Orust. Hon stod uppbunden och vilade sig medan Heidi fick jobba.

Medan Meja och Natalie kastade hästskor, pratade vi med Kennet.
Så det blev en väldigt trevlig pratstund och en trevlig tid där idag!
Någon korvgrillning blev det inte, utan vi åkte hem till Carina och stekte korven i pannan istället och tog fikat där också.

Idag hade vi tur med vädret!
Tanken var att vi skulle åkt dit i onsdags, men då hade vi så dåligt väder med regn och blåst och även om inte solen visade sig, så var det i alla fall uppehåll medan de åkte med vagnen. Men strax innan jag skulle åka hem, så började det snöa här och det var såpass att det blev lite vitt på backen!

Önskar Dig en fin helg!

1 kommentar:

Paula sa...

Hej, så mysigt för tjejerna med häst och vagn! Min granne hade ju storvulna planer på att erbjuda turer med hästsläde, först ramlade all snö från hustaket ner över släden, typ hundra ton, tungt som f-n och sen kom värmen…ingen bra kombo! nu har vi ymnigt snöfall men med en temp på nollan så blir det närmast bara blask. Blask är vad dom har på skid VM också, så synd när förutsättningarna var dom bästa. Jag rustar mig för ett loppispass., ha en finfin helg/Kramen