fredag 31 oktober 2014

Vad händer?

Lite av varje, faktiskt!
Det har ju regnat i parti och minut här och som jag skrev i förra inlägget, så är det bäst att ha stövlarna på när vi går prommisen.
Sedan dess har det regnat ännu mer och nu ser bäcken ut såhär.


Nu är det inte så mycket vatten kvar där, så man kan nästan gå torrskodd över.
Igår morse hade vi frost här för första gången i höst!


Glad att jag slipper ge mig iväg på morgonen och skrapa rutor! 
Men den tiden kommer ju också, förstås?
Gräsmattan var vit och fin!


Den frosten försvann snabbt när solen kom över trädtopparna och värmde upp.
Nu har jag tagit mig i kragen och börjat med målningen av köket!


Optimist som jag är, så tänkte jag att detta är ju bara att spackla lite hål och slänga på lite färg. Men icke!
Det är ju vinyltapet som har suttit i hur många år som helst och som inte var så lätt att dra ner!
Provade först med en liten kniv ovanför balkongdörren, som Du ser till vänster. Det var ju inte så lätt att få bort vinylen.
Ringde färgaffären och frågade om jag kunde måla direkt på vinylen och det kunde jag. MEN! Då måste jag först tvätta väggarna och sen måla med Häftgrund. Sen kunde jag inte spackla, för då skulle det bli slätare där än på det övriga!
Så det slutade med att jag använde mig av en bredspackel och fick till slut, efter mycket jobb, ner alltihop!


Här har jag gjort fönsterväggen och har "bara" ovanför skåpen på 2 väggar kvar.  
Lite krångligt att stå på en stege och vingla och skrapa tapet! Men nu är den biten klar i alla fall!
Nu skall jag måla ett varv och sen spackla och slipa där det behövs och sen sista lagret med färg. 
Sen är det dags att sätta upp vinter/julgardinerna!

Trevlig Allhelgonahelg!



1 kommentar:

Paula i pörtet sa...

Hej, du har alltså balkong och två fönster i köket? Det är lite ovanligt men funkar säkert bra. Skulle du måla väggarna sa du? Vad blir det för kulör?
Ja jisses vilka regnmängder det har fallit. Hade helt klart föredragit snö alla gånger...
Ha det gott/Kram