tisdag 11 september 2012

Som om...

det inte räckte?

Igår var jag ju till bilverksta´n för att kolla bromsarna och servoröret och få ett kostnadsförslag.
Dom körde in bilen och gjorde bromstester och sen körde dom den över smörjgropen. Där började dom knacka och dona, så jag frågade vad dom sysslade med. Det hade visst blivit en missuppfattning på vad som skulle kollas, för dom trodde bilen skulle gås igenom innan besiktningen. Medans jag hade beställt en genomgång av bromsar och servo. Nu kostade det "bara" 300 kr att få bilen kollad, så det fick ju gå. Dessutom bytte dom fyra upphängningar till avgasröret dom ingick i prisen. Snällt!
Under den tid som jag haft den här och andra bilar, så har jag aldrig gjort en sån test. Onödigt, enligt min mening, eftersom besiktningen gör ju det för samma pris!

När killen var klar, så tyckta han inte att det var värt att kosta på bilen så mycket som det skulle gå på att fixa felen han hittade. Jaha, vad var det för fel då?

Spindelled höger + vänster (vad det var med dom vet jag inte)
Länkarm bak vänster spricka
Länkarm bak höger rostskada
Bränslerör till tanken läckage (det visste jag ju)
Servo styrväxel läckage (det visste jag ju också)
Infästning domkraftsfäste höger främre rost
Huvudcylinder inre till bromsarna läckage (det var ju problemet med bromsarna)
Bromstestet visade 2,2 fram och 1,5 bak och det trodde dom inte var några problem.

Kostnad ca 10 000 kr! Om det ska göras på deras verkstad då, antar jag.
Gissa om jag kunde hålla mig för skratt? Sen sa han att besiktningen kanske inte bedömde alla felen och att det i så fall bara skulle bli 2:or. Så den 28:e blir det spännande att se vad det blir!

Nu tänker ju inte jag lämna in den här bilen och åtgärda alla dom här felen, för det har jag inte ekonomi till. Blir det 2:or, så kör jag ju en månad till och sen får jag se vad som händer. Har kollat på Blocket på bilar under 5000 och dom verkar ju inte vara i bättre skick än den jag har. Har dessutom inga 5000 heller att slänga ut på ett bräde, så det så!
Men bil är ju ett måste när man bor på landet och även om jag inte kör så mycket, så går inte busstrafiken när och där jag behöver den. Lite problem blir det ju också ätt åka med 3 hundar på bussen. Speciellt när dom aldrig har åkt buss. Så en bil är ett måste!

När jag stod på verksta´n, så ringde Carina och frågade om jag kom ihåg att jag skulle passa Meja på kvällen? Det hade jag glömt!!!
Tur att hon känner sin glömska mamma! Jag får börja programmera larmet i mobilen när jag skall göra något viktigt. Vi bestämde att jag skulle vara där vid 5-tiden och det var jag. När Carina åkt tillbaka till skolan för att ha möte med föräldrarna till klassen, så spelade Meja och jag ett Barbapapaspel och hon vann. Sen var det dags för henne att kojsa och jag fick läsa en saga när hon lagt sig. Det tog inte många minuter innan hon somnade.

Carina var hemma vid halv tio tiden och vi fikade innan jag åkte hemåt. Hundarna hade under tiden suttit i hundgården och när jag kom hem gick jag en sväng med dom för nattpinken. Nu har dom också slocknat och det ska jag också göra snart.

God Natt på Er och ha en fin dag imorgon!


Inga kommentarer: