lördag 29 september 2012

Jaha!

Då var det roliga gjort!

Besiktningen är avklarad och det blev 2 tvåor. Bägge länkarmarna (bärarmarna) bak och en spindelled. Länkarmarna är det som håller uppe bilen. En i varje hörn, kan man säga. Dom sitter under stötdämparna och fjädringarna.
Nr 4 på bilden.


Det var en ung kille som besiktade och han sa att risken fanns att jag inte fick köra bilen därifrån, men efter konsultation av en äldre kollega, som sa att han sett värre, så gick det igenom som en 2:a.
Den högra länkarmen var både sprucken och hade börjat gå isär och båda hade rostskador, så jag skulle köra försiktigt hem. Killen tyckte det var konstigt att dom inte sett det i Strömstad där jag besiktade för 1 år sen. Men det är ju inte säkert att det fanns då.

Så är det glapp i spindelleden på vänster sida.Kulleden?
Nr 4 på bilden.


Kanske har Du sett att besiktningspersonalen tar tag i hjulet från sidan och drar det ut och in och om det då går att rucka, så är det fel på spindelleden. Det var det alltså i mitt fall!

Däremot sa han ingenting om att styrservon inte fungerade. Det är den som är nr 10 på bilden. Detta är nog ingen servo, för på min bil är det några rör och grejer som oljan från servopumpen går igenom? Inte heller var det fel på bromsarna?? Bra värden på bromsprovet. Faktiskt bättre än när verksta´n testade dom. Du kanske kommer ihåg att jag var på Eklidens bilverkstad och gjorde en undersökning och att dom sa att det skulle gå på ca 10 000 att fixa felen? Om det kan Du läsa här!
Visserligen går det på någon tusenlapp att åtgärda felen, men inga 10 000 i alla fall. Tur att man inte går på allt dom säger på verkstäderna!

Då har jag alltså en månad på mig att fixa detta. Ett aber är det dock! Var ska jag hitta pengarna? Man kan ju nästan hålla sig för skratt! 
Visserligen har jag Volvos gör-det-själv handbok, som bilderna är tagna ifrån, men jag tror inte att jag klarar av detta själv.

Efter besiktningen åkte jag till min kompis, Lena, som har hemsidan www.mycklebygarden.se  och hjälpte henne lite med datorn. Hon bjöd på fika och vi fick tjötat några timmar. Jag hjäper henne med hemsidan och förra året hade hon en kull valpar efter sin tik, Humlan, och nu planerar hon en ny kull nästa sommar. Är det någon som är intresserad av en Border Collievalp, så kika in på hennes hemsida?
Det var allt för idag!

Önskar Dig en trevlig helg!

Inga kommentarer: