fredag 3 februari 2012

Sol!

Så skönt med lite sol!


Inatt hade vi -13 här och idag när jag gick ut med hundarna var det -12, men det kändes knappt. Lite snålblåst var det, så det nöp lite i kinderna, men annars var det riktigt skönt på promenaden.


Här har vi två nyfikna herrar!
Rollie och Klicker.


Och här har vi Famos!

Han är alltid svår att få ett bra kort på. Ser alltid så sur ut, men idag ropade jag på Carina och då lyfte han öronen lite.

Igår hade jag tur i oturen!
Åkte ner och skulle handla, men på vägen dit, så började bilen att rycka lite och jag trodde det berodde på att jag glömt hälla i K-sprit. Men det blev stopp p.g.a. att jag inte hade någon bensin på. Min tankmätare funkar ju inte, så jag får hålla koll på hur mycket jag kör istället och hade glömt vad trippmätarn stod på när jag tankade sist.
Började svänga in på en sidogata vid skolan, men fick stopp och var tvungen att dra den på startmotorn, för att komma av gatan och den mötande trafiken. Kom i alla fall in såpass att bilarna kunde köra förbi, men blev trots det stående med baken ute på den större gatan.
Som tur var kunde jag be en karl som kom förbi om hjälp att skjuta på, så jag kom undan. PUH!
Eftersom jag skulle på biblioteket och lämna böcker, så måste jag ju ta med mig dom och bensindunken och vandra ner till centrum.

När jag lämnat böckerna och var på väg till Statoil, så ringde Carina på mobilen. Hon var på väg hem efter hon hämtat Meja på dagis och hade sett min bil stå vid skolan och undrade vad som hänt. Hon vände tillbaka till Henån och skjutsade mig till macken och sen till bilen som jag tankade och fyllde på med K-sprit.
Men eftersom jag dragit bilen på startmotorn, så hade jag ju inget kvar i batteriet. Vis av tidigare problem med bilen, så har jag startkablar och nu kom dom till användning!
Nu är det ju inte varje dag dom behövs och varken Carina eller jag har behövt kopplat kablarna själva förut. Jag visst i alla fall hur dom skulle kopplas dit och jag fick start på bilen. Men hur 17 kopplar man bort dom? Det ska ju göras i en viss ordning och det hade jag glömt, trots att jag läst det flera gånger.
Carina fick ringa till Henke och fråga och han sa att man först tar +kabeln från min bil och sen +kabeln från Carinas, som höll med ström. Därefter tar man bort -kabeln i samma ordning.
Så det gick ju bra till slut!
Dotra fick en stor kram innan hon åkte hemåt.

Sen åkte jag och tankade och handlade och sen hem och det var inga problem att starta bilen igen, trots att jag dragit ur batteriet.
Nu på vintern, så laddas ju inte batteriet upp så snabbt när man kör, eftersom man kör med fläkten på osv.
Dessutom kör jag ju inte så ofta och har inte det bästa batteriet heller, så därför ska jag sätta det på laddning idag!

Önskar Er en fin dag!


Inga kommentarer: