lördag 4 februari 2012

Garnrot!

Läste den här bloggen: http://strikke.blogspot.com/ och tänkte haka på idén!

Min stickuppfostran fick jag av mamma och farmor. När jag var 5-6 år fick jag lära mig att sticka en liten socka på strumpstickor. Mamma hjälpte mig med hälen, men resten stickade jag själv och det är jag riktigt stolt över. Det blev bara en socka och det kanske var då jag lärde mig att inte sticka klart något som jag börjat på?! Nej, det var det nog inte. Tyvärr har sockan försvunnit i alla flyttar, men jag kommer väl ihåg den och jag hade en silverfärgad tallkotte i den.

Mamma kan jag inte komma ihåg att hon stickade, men däremot virkade hon en dräkt till sig själv. Den var jättesnygg! Ljust hallonröd och välgjord.
Hon var duktig och händig min mamma. Sydde kläder, tapetserade och målade och var kunnig i det mesta. Men det är klart, med 4 barn och skild så kunde man nog inte sitta och rulla tummarna på 50-60 talet.

Farmor däremot, hon stickade sockar och vantar till alla sina barnbarn till jul eller födelsedagspresent. Dessutom vävde hon mattor och jag fick ofta hjälpa till att klippa trasorna.
Hon var också en person som kunde det mesta. Dessutom var hon en riktig samlerska och det är väl där jag har ärvt den förmågan?

Som Du ser, så har jag 2 duktiga och starka kvinnor bakom mig, som lärt mig mycket om det mesta och det är jag mycket tacksam för.
Så nu har jag fotat mitt garnlager (Stashen) och visar här. Som Du kanske redan har märkt, om Du varit in och kollat Stashen i menyn, så är det en hel del. Samlarmanin?

Inget i mitt garnlager är  till salu!



Här finns Fidji, Mimosa, Bravo, Tilda, Venezia,
Coccinell och Vienna och några till.



Här finns Fame, Angorina Lyx, Baya, Stampata, Peluffo och lite pälsgarn.



Här är det Milou, Texas, Flax, Zoom, Jubileumsgarn,
Handfärgade ullgarner och bomullsgarner och restgarner.



Här är nästan hela lagret. Det finns en del Svenskullgarn också
i några plastbackar.

För att inte tala om alla mina vävgarner, men dom skriver jag om en annan gång. Dessutom alla mina broderialster!

Har Du också ett lager? Det hade vart kul att få läsa om det i så fall!

Ha en trevlig lördagskväll!


Inga kommentarer: