tisdag 14 februari 2012

LCHF!

Kärt barn har många namn? Eller ska vi säga i det här fallet, många betydelser?
Såg debatten på Kvällsöppet och den var extremt dålig! Jag kommer inte ihåg namn, men sidan FÖR dieten, eller livsstilen som dom vill kalla det, kallar experter på följderna av dieten, för ålderdomliga, mossiga och i princip efterblivna och inte vet vad dom pratar om.
Till försvar för dom "mossiga" måste jag säga att kanske ålder och studier i ämnet väger tyngre än ungdom och oförstånd.
En kvinna som skrivit en bok om den förträffliga dieten, verkade vilja slå boken i huvudet på de "mossiga".
En läkare, modell yngre och förespråkare, hänvisade till studier, som ingen annan läst.
De "mossiga" hänvisade till studier som ingen annan läst.
Resultat 0 - 0

De "mossiga" hänvisade till studier som visade att man blir både dum och trött av LCHF. De andra protesterade naturligtvis.
Nu har man visst börjat ge barn den dieten också. Där går väl gränsen för vad som ska tillåtas, tycker jag. Att vuxna kan experimentera är en sak, men att göra det på barnen, är ju inte lämpligt. Dom växer och behöver en allsidig kost och det kan man ju inte säga att LCHF är.

I ett tidigare inlägg skrev jag om ett mejl jag fått, som handlade om Miljötänk hos oss "mossiga" och då slog mig tanken när det gäller mat och vanor "förr i tiden".
Då fanns inga LCHF eller GI-metoder när folk ville gå ner i vikt. Nej, då fick man gå till doktorn och få bantningspiller, som var rena knarket och många blev beroende. Inte så nyttigt kanske!
På den tiden var det ju inte så många med övervikt som idag. Trots att vi åt både smör, makaroner, potatis, feta såser och vitt bröd!

Vi fick mycket gratismotion som vi inte får idag. T.ex. när vi fick 2 kanaler på Tv:n hade vi ju ingen kontroller, utan man fick resa på sig och gå fram till TV:n och ändra kanal. Inget zappande där inte! =D
Vi fick gå eller cykla om vi skulle nångonstans.
Vi hade gymnastik i skolan och raster där vi måste gå ut.
Vi fick bära tunga matkassar, eftersom vi inte hade bil. Då hade vi ju inga köpcenter, utan matvaruaffärerna låg i närheten där man bodde.
Som barn var man ute och lekte istället för att sitta inne vid datorn eller TV:n.
Några exempel bara!

Själv har jag provat både GI och LCHF. Det höll var sin dag, så jag är väl inte den rätta att diskutera för eller emot. Min syster däremot gick ner 30 kg på ett år med GI-metoden. Bra gjort och inte mådde hon dåligt av det!
Nej, jag tycker så här: Låt folk äta vad dom vill, men ge barna en allsidig kost!
Dessa eviga debatter om allting är bara tröttsamma och leder ingen vart!
Folk gör ju som dom vill ändå!

Förresten, idag har jag ätit en god Janssons frestelse! Den var GOOD!
Nu är det natta, men först vill jag

Önska Alla en trevlig Alla Hjärtans Dag!


Det här kortet har jag gjort alldeles själv.
Men en hel del hjälp, förstås, från dessa sidor:
Ramen kommer från fuzzimo.com/
Linnebakgrunden från SKCphotography

Inga kommentarer: