söndag 8 juli 2018

Födelsedagskalas!

Igår firade vi Carina, min dotter, som fyller år den 12:e, men som inte är hemma då!
Hon visste ingenting, så det blev en överraskning. Hon blev jätteglad!


I veckan ringde Magnus, hennes man, och undrade om jag kunde fixa en tårta, så skulle han ordna middagen.
Visst skulle jag göra det!

Det blev Hamburgare till middag, som alla gillar, med tillbehör.


Det smakade jättegott!
Lite senare på dagen gjorde jag iordning tårtan som vi skulle ha till kaffet.
Jag hade hittat ett recept på https://www.ica.se/ på en Fransk chokladtårta som dessutom var glutenfri. Carina äter inte gluten eller mjölkprodukter.
Detta var en typ "Kladdkaka" med grädde och choklad som garnering. Men istället för vanlig grädde använde jag Alpro Cuisine Soya grädde (26% fetthalt och vispbar) och det fungerade lika bra.
Men nu skulle grädden kokas upp och chokladkakan skulle smälta ner däri och det visste jag inte om den var kokbar? Det gick väldigt bra!
Däremot fick jag hälla i en skvätt kall grädde för att det skulle tjockna när jag vispade den efteråt. Jag bytte ut den vanliga 70%-iga mörka chokladen mot en med chilismak och det satte lite sting på garneringen.


Tårtbotten hade jag gjort hemma kvällen före!
I den var det ägg, socker, smör och mörk choklad 70%. Minskade sockret till 1 dl istället för 2 och det räckte, för den var tillräckligt söt ändå. Väldigt lätt att göra och den blev supergod!
Till tårtan åt vi glass, jordgubbar, hallon och blåbär. Den kommer jag att baka fler gånger!


I present av mig fick hon 6  mattallrikar i serien "Swedish Grace" som hon önskat sig och av Magnus fick hon en träningsklocka, som registrerar allt möjligt, och två t-shirtar. Av barnen fick hon lite olika saker. 
Vi hade en trevlig dag och så roligt att kunna överraska henne!

Ha det gott och på återseende!

/Britten

Inga kommentarer: