lördag 12 december 2015

Kökssoffa och Lusse!

ÄNTLIGEN!
Har jag fått målat och klätt om kökssoffan. Det projektet har jag planerat i flera år nu och äntligen tog jag tag i det!
Soffan före:


Den har jag haft i ca 25 år och jag har, som Du ser, provmålat den, men inte varit nöjd med färgen. Visserligen tycker jag att det är fint med trävitt, men inte när det blir så mörkt?
Så nu äntligen gjorde jag slag i saken och både målade den och klädde om sofflocket!
Efter: 




Trävitt är inte så roligt att måla över med vitt, men det gick faktiskt med bara 3 strykningar. Tyget köpte jag på Ikea för flera år sedan och det har ju utgått för länge sedan. Kuddarna är dom jag hade för 2 år sedan och dom kommer fram till varje jul.

Från det ena till det andra!
I morse vaknade jag vid fyratiden och kunde, som vanligt, inte somna om, så jag steg upp. Det är ju inte mycket man kan företa sig vid den tiden, så jag kollade lite på nätet. Sen vid halv sju så satte jag en deg till lussebullar. 
När jag gjort det, så tog jag en sväng med Klicker och vid halv åtta började jag baka ut degen.
Såg ett nytt sätt att rulla lussekatter på Fb och ville testa det och det var ganska lätt.


När man kavlat ut rektangeln, så rullar man ena halvan av degen in mot mitten, sen vänder man på alltihop och rullar in mot mitten den andra halvan. Förstår Du?


Inte så bra bild, men kanske Du ser hur det är gjort?
Efter det skär man bitarna, ungefär som när man gör vanliga bullar, tvärs över och lägger på plåten.


Klart!
Detta var den andra plåten och dom blev ju fina i färgen? Första plåten blev lite för mycket färg på, för jag hade ugnen på 250 grader, så jag sänkte till 225 innan jag gräddade den andra.
Jag brukar alltid ha för mycket mjöl i när jag bakar vetebröd och lussebullar, men den här gången hade jag inte det, så för egen del tyckte jag att dom blev lite degiga. Det tyckte inte grannen som jag går hundpromenaderna med och som jag bjöd på fika idag!

Då har vi Lucia imorgon! Tiden går så otroligt fort och jag får säga som han som blev överkörd av tåget: - Nu är det jul igen och nu är det jul igen! Tiden går ju ungefär lika fort nu när man blivit äldre? Hihi!

Önskar alla som tittar in en trevlig Lucia och tredje advent!

Ha det gott och på återseende!

/Britten

3 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Skitsnygg kökssoffa! Den kunde du visa i vilket inredningsmagasin som helst! Jag gillar klara skarpa färger, så den föll verkligen mig i smaken.
Lussebullar gillar jag inte...heller...
Däremot åt jag en liiiten kaka idag, alltså typ ballerinakex, då våra flyktingar hade ordnat med fika utanför affären och hade bakat massor av arabiska bakverk. De ville tacka för all hjälp de fått av byborna, o då kunde inte ens jag neka...
Kalla grader men ingen snö, däremot pågår snötillverkning nu i backen
Kram från pörtet

Paula i pörtet sa...

Hej, Blinkas tratt är jätteknepig att ta av och på. Man måste lossa hela tratten och sedan bygga ihop den igen för den går inte att dra över huvudet. Tänk att denna stackars jycke blivit illa biten tre gånger under sitt liv, inte klokt egentligen.
Idag har jag trillat köttbullar, stekt dem i ugnen. Helt onödigt egentligen, men de jag gillar, Felix små frysta, finns inte i min affär så då fick det bli egentillverkade. Jag använder en påse löksoppa till bullarna, får jättegod smak av den. Ja man gör förstås inte en soppa, utan blöter upp pulvret i ett par dl grädde. Dessutom hade jag i torkad Karljohan, lyxbullar
Kram

Kicki sa...

Så jättefin soffan blev efter den förvandlingen. Du är verkligen duktig när du får en pensel i näven. Ja, även duktig med tyger.
Det är jättemycket här som jag skulle vilja måla, men jag tvivlar på att det nånsin blir gjort.
Bl.a. är alla fönster inne bruna, jag vill ha vitt.
Kram/Kicki