onsdag 9 december 2015

Födelsedag och nya vantar!

I söndags var jag bjuden på födelsedagskalas hos Dottern, eftersom hennes äldsta son fyller år snart.
Han fyller den femtonde och jag fyllde den andra, så vi slog ihop firandet.
Han har önskat sig ett macroobjektiv till sin kamera och eftersom dom kostar en del, så hade vi skramlat ihop till ett sådant. Han var riktigt glad för presenten!

Vi åt middag som bestod av fläskfilé med sötpotatis, klyftpotatis, chilibearnais och sallad och till fikat var det Budapesttårta. Mums filibabba!
Efter middagen var det utdelning av presenter och sonen fick förutom objektivet kläder som ju alltid går hem. Han fyller förresten 14 år!
Jag fick fin choklad som var inköpt på Liseberg i ett av julstånden där, troligtvis handgjord. Det var mycket gott!
Dessutom fick jag ett kort där det stod att Dottern och jag skall åka till en fin liten affär, som heter "Två fröknar" på fredag. Där finns mycket fint att både köpa och beskåda och det blir nog en fika också i deras fina lilla kafé.

Jag fick också ett par fina tumvantar som Dotterns sambo gav mig!


Dom är hemstickade av en bekant till honom och riktigt tjocka och passar mig precis!
Dom är mörkare än vad bilden visar, för kameran ljuger som vanligt.

Nu går det undan med veckorna och på söndag är det Lucia!
Idag är det ju Anna-dagen och då ska man ju lägga Lutfisken i blöt? Men det har jag aldrig sysslat med och lutfisk äter jag inte alls! Provade en gång för länge sen att salta en julskinka själv och det gick inte alls! Det måste ha varit fel på receptet, för den blev så salt att den inte gick att äta och bara att kasta! Numera köper jag färdig skinka, även om den inte är så bra alla gånger?
Om femton dagar är det julafton, hur jag nu ska hinna göra allt som jag tänkt? Snart går vi i alla fall mot ljusare tider? Alltid något?

Lycka till med julförberedelserna!
Ps. Hundbloggen är uppdaterad!

Ha det gott och på återseende!

/Britten

2 kommentarer:

Kicki sa...

Grattis i efterskott! Så mycket presenter du fick. Den 2:a hade vi ett barnbarn som fyllde 27 år.
Så fint du gjort på headern.
Kul att en så ung kille är så intresserad av att fotografera.
Vår dotter började fotografera för två år sen, när hon gick med i 365 foton. Nu har hon skaffat både stativ (som hon släpade med sig när hon nyss ryggsäcksluffat i Thailand)och macro, så hon ligger krälandes på marken både här och där för att ta kort. På 365 foton kallar hon sig för Bara för att jag kan.
Kram

Paula i pörtet sa...

Grattis,hade ingen koll på din födelsedag, jag är hopplös, har t.om problem med att minnas barnbarnens...
Vilket fantastiskt vinterlandskap du har lagt in, jag tittar varje dag bakåt i min blogg och njuter av vintriga vyer från tidigare år. I år är det ju bara leråkrar och dimma...
Nu har Blinkas drän blivit spolade, det var lite stopp i det ena, men det ser ut att läka bra. Nu har tratten åkt på och det är ynkepynk-hund som ligger o piper... men bara två dagar kvar, det ska vi nog greja!
Kram