onsdag 20 augusti 2014

Bär!

Där jag bor finns inga blåbär! Varken ris eller bär.
Däremot finns andra, både svarta och blåa bär, såsom Björnbär och Slån.


Björnbär tycker jag inte smakar någonting annat än vatten. Förstår inte alls när dom säger att dom är såå goda? Har ätit både sylt och färska från busken och jag ändrar inte åsikt om smaken.
Nej, tacka vet jag Blåbär!

Så har vi Slån!
Dom blommar så vackert tidigt på våren och får fina blåa bär på sommaren.


Har aldrig smakat saft gjorda på dom bären, men dom säger att det skall vara gott?


Lite omständigt att göra, eftersom dom måste frysas flera gånger innan man kokar dom. Såvida man inte plockar dom efter det har varit frost? Kanske jag skulle göra ett försök i år? 
Både Björnbär och slån är väldigt taggiga buskar och i Björnbärsslingorna är det lätt att fastna och riva sig. 
Det var en liten rapport om vad som växer här! :)

Ha det gott!




1 kommentar:

Anette sa...

Här var du! Jag försökte kommentera på din andra blogg, men det gick inte. Tur att du tittade in hos mig :) Bär ja, fy jag är så dålig på att plocka bär och frukt. Mitt problem är att jag tycker det mesta smakar för surt.....bananer äter jag gärna, fast de får jag förstås köpa ;) Ha en fin helg. Kram Anette