måndag 26 maj 2014

Det sket sig!

Kan man säga!
Min fina Hortensia håller på att dö och den här gången glömde jag inte att vattna den som brukar vara orsaken, utan jag vattnade ihjäl den.


Den verkade behöva vatten, så jag hällde på vatten med näring i och nästa dag såg den en aning moloken ut. Jag hoppades att den skulle repa sig, men icke. Nästa dag såg den ut som på bilden och nu står den ute på balkongen och jag får se om den överlever. Den kommer ju inte att blomma igen, så den får väl leva över sommaren i alla fall.
Men hav tröst!
Det finns fler blommor av andra sorter, som passar min vattning mycket bättre.
Idag åkte jag till Orust blommor som ligger nästan borta vid Ellös och skulle köpa in Pioner och en Löjtnantshjärta till landen här och då måste jag ju gå in och titta i deras Pelargonväxthus.
Där finns, förutom ett museum med en massa gamla och ovanliga Pelargonsorter, mängder av vackra Pelargoner.
Eftersom jag älskar Rosenknoppspelargoner, så köpte jag 2 stycken och en Herrgårdspelargon.


Den till vänster är en rosa Rosenknopp och den med vit-gröna blad är en Röd Herrgårdspelargon.


Visst är den rosa vacker?



Den röda Rosenknoppen!



Också väldigt vacker!
Så nu står dom i mitt köksfönster alla tre och pryder sin plats!


Som Du ser utanför fönstret, så har Syrenerna börjat blomma och då var det slut på Skomakarn's semester!

Nu ska jag ut och gräva i landet och rensa ogräs och jordförbättra innan jag planterar plantorna jag köpte. Det är en Festiva Maxima, vit med lite röda stänk och dubbel luktpion och en Edulis Superba, mörkrosa dubbel och underbart doftande. Tror det var den sorten jag hade där jag  bodde förut och den doftade helt underbart!
Dessutom har jag ju några Sarah Bernhard, som också skall planteras där. Den är ljusrosa och dubbel och doftande. Men det tar kanske något år innan dom blommar allihop?

Hoppas Du får en varm och fin Tisdag!




Inga kommentarer: