fredag 26 april 2013

Skönt!

Jag gillar att planera, men det blir aldrig enligt planen. Idag först fick jag ÄNTLIGEN bytt till sommardäck! Skönt, då kan jag stryka det på listan.
Höger framdäck är alltid svårt att få upp muttrarna på, så det tänkte jag åka till däckfirman att byta, men så hade jag sån tur att en av killarna som bor här kom precis när jag höll på med däcken. Han var bussig och hjälpte mig skruva loss dom. Men lite 5-56 och styrka, så lossnade muttrarna och jag kunde sen byta även det däcket. Jag har väldigt bussiga grannar!
Tack för hjälpen, Erik!

Efter däckbytena så plockade jag ur allt godispapper som jag slängt på golvet och lite annat skräp. Skruvade fast två handtag till varsin bakdörr och lyckades få upp bakluckan som låst sig. Då får jag krypa in och dra med en ringnyckel i spärren, så låset går upp. Lite trångt när hundgallren sitter innanför luckan, men det går bra till slut. Kul med gamla bilar!

Kollade oljorna och konstigt nog hade inte bromsoljan försvunnit igen? Märkligt med den, för rätt var det är så är halva burken slut och jag får fylla på? Det var ju ett tag sen som jag upptäckte att bromsarna inte tog så bra när jag backade ut från min plats hemma. Då fyllde jag på och sen fick jag fylla på en gång till. Kunde inte se nu när jag kollade runt bromstrummorna om det läckte olja nånstans. Men jag får åka till "min" bilmek, så får han kolla som kan det där.
Så idag har jag haft en koll på bilen m.a.o! Städa den gör jag en annan dag och det är behövligt efter vintern med allt hundhår som är överallt.

Efter den pärsen har jag inte orkat göra annat än gå ut med hundarna och laga middag. Det känner på en gammal käring att hålla på med däck.
Idag blev det en egen hoprörd chili con carne. Hade förutom köttfärs och lök, en burk med skalade plommontomater och en burk med Black eyed beans. Det blev riktigt gott!

  Hoppas Du får en mysig fredagskväll?

Inga kommentarer: