söndag 21 april 2013

Ridning!

Idag var jag och tittade på Meja när hon red!
Det ska böjas i tid det som krokigt skall bli, heter det ju och 4 år är väl ganska tidigt att börja rida. Sen får man väl se hur länge det håller i sig?

Idag red hon en ponny som heter Fabian och han är 19 år och lugn.


Trots sina 4 år är hon duktig och hon är yngst i gruppen. Här får hon hjälp av den som leder hästen.


Idag skulle dom rida ut och här får hon instruktioner av ridläraren och idag fick hon rida först i ledet.

 
Lektionen pågår en halvtimme och dom hinner med en hel del på den tiden. Först red dom ut, som sagt och sen blev det en stunds lektion i ridhuset.
Först lite serpentinridning och sen blev det lite travande.


I traven satt hon ner, för hon har inte fått till det där med att rida lätt än. Det är ju inte så lätt att lära sig heller.
Så idag var jag en stolt mormor till mitt ridande barnbarn!

Kommer ihåg när jag började rida i 10-årsåldern. Min kusin, som redan hade ridit ett tag, lärde mig hur man red lätt på en köksstol. *S*
Hon kunde ju takten, 1-2-3-4 och så skulle jag resa mig upp på 1 och 3 och sitta ner på 2 och 4. Det glömmer jag aldrig!
Så när jag kom till första lektionen fick jag beröm för att jag kunde rida lätt och ridläraren frågade om jag hade ridit tidigare. Men det hade jag ju inte och jag blev ju stolt som en tupp.
Carina red ju också när hon var liten och ibland rider fortfarande hon på uteritter i privat regi. Så Meja är 3:e generationen ridtjej i min familj!
Ett arv så bra som något. Oskar däremot har bara ridit någon enstaka gång, men det är ju kul det också.

Idag kan jag väl säga att det har varit första riktiga vårdagen. Det har vart ett underbart väder! Ingen kallblåst och solen har lyst hela dagen. SKÖNT!

Förutom att jag har varit på ridskolan åkte jag till Göksäter, vårt lilla Ullared, och handlade lite grejor. Vad får jag visa imorgon!
Sen åkte jag till Carina och blev bjuden på middag och fikade. Hämtade sommardäcken, som Henke var så snäll att lasta in i bilen.
Så imorgon ska jag byta däck och dessutom kolla om det är något kvar av bromsbeläggen bak.
Nu är klockan mycket och jag skall dyka i säng!

Godnatt!

Vi syns imorrn!


Inga kommentarer: