torsdag 16 juni 2016

Bullbak!

Igår vaknade jag tidigt. 5.15 närmare bestämt, men då steg jag inte upp, det är alldeles för tidigt. Nej jag låg och kikade i mobilen tills klockan var ca 6.15. Brukar alltid göra det oavsett vilken tid jag vaknar.
Efter hundpromenaden och frukost, städade jag lite och sedan satte jag en vetedeg till kanelbullar.


Det var länge sen!
Har mest köpt färdigfrysta på affären och sedan mitten på april har jag ju dragit ner på socker, vitt  bröd och sötsaker. Det har gett resultat på vikten och det är jag ju nöjd för.
Men nu tycker jag det är trist att äta knäckebröd (hårdbröd) till fikat på eftermiddagen, så då blev det bullbak igår.
Lite måste man ju få unna sig och man behöver ju inte vräka i sig socker och sötsaker, som jag har gjort tidigare?


Det blev ju fler än dessa förstås? Tyvärr hade jag för lite smör, så hälften av degen gjorde jag släta bullar av. Men dom går ju ner dom också!
Du kan tro att det smakade gott med nybakade bullar till kaffet?
En som också gillade bullarna var Meja, mitt barnbarn, som kom och hälsade på igår. Deras tvättmaskin hade gått sönder, så dom lämnade tvätt som jag tvättade idag. Dom köpte en ny maskin före jul och nu var det någon elmotor som hade pajat. Grejorna håller inte länge numera, men reparationen går ju på garantin som tur är?
Idag hämtade dom tvätten och Meja tyckte att bullarna var lika goda idag också. 
Idag har det varit varmt och både sol och moln. Nu ser det ut att blir regn, men jag hoppas det håller sig tills vi gått kvällsprommisen med hundarna, grannen och jag?

Ha det gott och på återseende!

/Britten

3 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Här luktar det bullbak! Så duktig du är som dragit ner på socker och bröd. Jag äter mest knäcke, framför allt en skiva till frukost med stekt ägg på. När man inte smakat sött på så länge så blir jag besviken om jag gör ett försök. Efter en tugga räcker det, och det gäller även glass. Tror att det ska vara läskande men det är olidligt sött och sliskigt. Men, nu frossar jag i naturella jordgubbar, mums. Meja blev förstås glad över att ha en riktig bull-mormor!
Kram från pörtet

FREEDOMtravel sa...

Jag har också en tendens att alltid vakna för tidigt... Kika i mobilen brukar jag också göra då, men inte baka bullar ;)

Kicki sa...

Jag kollar också mobilen, spelar Wordfeud bl.a. Ofta kan det bli nån timme mitt i natten när sömnen inte vill infinna sig.
Aldrig att att jag vill vara utan min bulle till förmiddagsfikat, men jag har dragit ner på bröd i övrigt, vilket visat sig på vågen.
Bullar ska jag baka i morgon, för nu är vi inne på den sista påsen i frysen.