torsdag 30 juli 2015

Paj!

Idag gjorde jag en ost och skinkpaj till middag!
Jag är ju inte den husliga typen som bakar paj i ny och ne. För det mesta när jag skall göra pajdeg, så blir det smulpaj.
Men nu måste jag ju ha en pajdeg, som skulle kavlas. Hittade ett recept i boken "Annas pajer" och gick till verket.
Körde degen i matberedaren och hade i för mycket vatten förstås, så den blev kletig. Den fick stå en timme i kylskåpet och den var lika kladdig efteråt också. Jag mjölade ett bakplåtspapper och på med degen och så på med mera mjöl. Då gick det bra att kavla den!


Först i med skinkan och grädda i ca 15 mn. Sen lade jag i Fetaost och äggstanningen och sist rev jag över Västerbottenost.
Sen in i ugnen i en dryg halvtimme. Ser ju lite rolig ut med sina höga kanter. Men den var jättegod!
Med en sallad till så smakade det ännu bättre.
Så nu har jag lärt mig tills nästa gång att inte hälla i så mycket vatten i degen!

Idag virkade jag den andra grytlappen till Lena!
Hon experimenterar gärna med olika saker i köket. Idag fick jag en flaska saft gjord på Svartvinbärsblad, citron, vatten, socker och lite apelsin. Den var såå god!
Varken sur eller söt, utan väldigt frisk i smaken och den har en pikant smak av Svarta vinbär.
Tack för saften, Lena!

Börjar känna mig riktigt huslig nu? ;)

Ha det gott och på återseende!

/Britten

2 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Du är ju värre än jag! Jag har hittat färdig pajdeg i butikskylen på coop, dundersuperbra. Man gör inget annat än smäller ner den i en rund pajform och naggar botten! Voila, inget kladd, inget kavlande, inget anpassande, ingen disk. 16.95, värd varenda krona! Nu har jag alltid en deg i kylen hemma så har jag när andan faller på! Paj är mums
Kram

Kicki sa...

Så god pajen såg ut. Det var ett bar tips till vad vi kan äta idag. Det har blivit otroligt dåligt med riktig mat på sistone.
Fika flera gånger om dan har det blivit, för det har varit så mycket folk här tack vare valparna.
Men nu är det slut på det. Sista valpen att sälja går till Gotland idag.
Har en kille kvar som jag inte kan sälja (han har problem med andningen), så han går en ganska oviss framtid till mötes.
Kram