fredag 24 juli 2015

Mycket på gång nu!

Väva, sticka och virka!
Det håller jag på med på dagarna och det är så roligt. Väven har jag fått igång, som jag skrev om tidigare.


Fransarna är snodda och allt fungerar som det ska. Den randen som syns på tvären är för att jag slagit för hårt. det ska vara ca 5 inslag per cm och där blev det för tätt. Men det stör ju inte så mycket. Speciellt inte när pläden blir beredd.

Köpte ju några nystan garn som jag inte hade några planer för? Tänkte kanske en Mormorsfilt? Men eftersom det är ett stort projekt, som jag väl aldrig kommer att ha tålamod med, så bestämde jag mig för att sticka en "Baktusschal"!
Hittade mönstret på https://www.ravelry.com/account/login och hos en som kallar sig "Strikkedilla" som har en sida där. Mönstret är gratis.



Man stickar bara räta varv och ökar i en sida tills man stickat hälften och sen minskar man tills schalen är klar. Det blir ingen stor schal, utan en som man kan använda som halsduk.
Färgen på bilden är väldigt lila. Normalt är den lite mer ljungaktig.
Rolig att sticka och man behöver inte kolla något mönster!

Dessutom har jag virkat en grytlapp av ett stickgarn jag har, som är i bomull. Den har grannen Lena fått och det skall bli en till så småningom. Hon är så snäll och förser mig med nybakt och nykokt ibland! Idag fick jag en burk nykokt blåbärssylt och för inte så länge sen en burk nykokt jordgubbssylt. Dessutom kom hon med en bit nybakt kaka med nektariner för några dagar sen! SMASKENS!!
Tack Lena för allt gott!

Önskar alla en fin helg!

Ha det gott och på återseende!

/Britten

1 kommentar:

Paula i pörtet sa...

Så roligt att du fått blodad tand, önskar jag kunde säga detsamma...
Men nu är jag ganska splittrad bland alla djuren, samtidigt är det ju det bästa jag vet, gå runt och skrota o prata med hönsen osv...
så jag fortsätter med det ett tag till..
Bussen du talar om, shoppingbussen, hur långt går den, alltså var ligger affären? Vi har på g även här i byn att eventuellt utnyttja skolbussen som står stilla o väntar på skolbarnen mitt på dagen. Då skulle den kunna åka runt o plocka upp pensionärer som vill åka in o handla, men då blir det alltså bara hit till vår lilla närbutik. Jag har ju inte långt att gå, men på vintern skulle jag gärna hoppa på en buss i alla fall på hemvägen då man har varor att släpa på.
Kram från pörtet