lördag 11 juli 2015

ÄNTLIGEN.....

.... har jag fått igång min väv!
Efter en MASSA krångel, så har jag fått vävt beredningsfästet och börjat dreja fransar.


Först vid pådragningen av varpen så gled skeden och garnet rasade av i ena sidan. Sen när jag knutit fram och skulle knyta upp lattor och trampor till kontramarschen, så fick jag inte till skälet.
Många gånger fick jag krypa under vävstolen och jag är ju inte så graciös längre, så det har väl vart det jobbigaste. Men med sendrag och ben som somnade, så fick jag till det till slut. Kan inte komma ihåg att det var så besvärligt att få ordning på alla snören? Men, man har ju kommit i den åldern att man glömmer fort.
Så nu hoppas jag att jag slipper mer krångel!

Ha det gott och på återseende!

/Britten

1 kommentar:

Kicki sa...

Jösses vilket jobb. Jag skulle aldrig våga ge mig på nåt annat än simpla trasmattor, men inte ens det väver jag nu. Det var mer än ett år sen jag satt vid vävstolen, då har jag ändå en halvklar matta i som inte borde vara så jobbigt att göra klar.
Kram/Kicki