måndag 1 september 2014

Landini!

Nu har min lilja "Landini" börjat blomma!


Köpte den hos Odla.nu i våras och köpte 3 stycken, men det bidde bara 1 som tog sig.
Jag har haft den tidigare och gillar den för sin ovanliga, mörka färg. När jag flyttade hit till Orust, fick Dotra de jag hade förut, men dom har fått så många liljebaggar, så dom är inte så trevliga att titta på.
Peppar, peppar! Den här har klarat sig än så länge och jag hoppas att jag slipper dom?
Senare i höst så får jag sätta undan den i källaren, för den klarar inte vintern här i Sverige. 
Till våren får jag ta fram den och plantera om den, för jag spar den i krukan över vintern.

Av alla blommor jag köpte till balkongen i våras, så är det denna och 2 afrikanska prästkragar och en fuchsia kvar. Några har dött och andra har jag gett till Dotra. Tröttnade på att vattna blommorna i tid och otid och har bestämt att det blir inga fler sommarblommor nästa år!
Det får bli den här liljan och några pelargoner, om dom överlever vintern. Dessutom har jag ju min fina Orkidé!

Idag har vi fint väder här!
Nackdelen är ju bara att bonden har lagt upp 2 stora högar gödsel på åkrarna mittemot, så det kommer in massor med flugor så fort jag öppnar balkongdörren. Dessutom alla getingar som söker övervintring nu. Så flugsmällan går varm här på dagarna. Eller "Flugslälla" som Oskar sa när han var liten! :)

Måndag och ny vecka och månad!
Vad månde denna ha i beredskap? Fint väder kan man ju alltid hoppas på!

Hoppas Du får en fin dag och en bra månad!



2 kommentarer:

Anette sa...

Det var en tjusig en! Har också lite liljor som jag köpte på mässan och både sorterna blev fel färg, men fina är det ju förstås ändå. Nu hamnade de i rufsrabatten så får vi se om de klarar vintern. /Anette

Paula i pörtet sa...

Hej! Jag köpte mig två LEVANDE krukväxter igår, de första i mitt hem på bra länge...
Anledningen var att jag köpt en begagnad golvlampa på vilken det sitter tre rundlar avsedda för blomkrukor eller dylikt...
Dottern var mycket bestämd, kom inte dragandes med några konstväxter! Så Konsum fick besök och där fanns lagom mycket (två sorter) att välja på så får vi se hur länge de behagar överleva. Lär väl glömma bort dem så ovan som jag är vid att behöva vattna
Ha en fortsatt fin helg, rena sommaren på alla sätt o vis, kanske skulle hoppa i plurret, blev ju inget simmat i somras med gipsad arm..
Kram