söndag 6 oktober 2013

Varpning!

Nu har jag ÄNTLIGEN  fått ur fingrarna och börjat sortera upp alla mina vävprojekt!
Det är en hel del som blivit liggande genom åren och nu har jag börjat varpa dom.



Detta är en löpare som heter "Stockros". 

Det är nog ca 14-15 år sen jag varpade sist och det märktes!
Stockros var första varpen och jag gjorde flera fel, så jag fick dela upp den på 3 flätor.
Nästa varp var en handduksväv som jag köpte garn till på 80-talet. Därav färgerna oblekt, rosa och brunt!


 Den här heter "Bäste Mor"



Det som ser ut som mellanrum i varpen är det bruna. Färger som ju inte är moderna idag, så jag tog bort färgerna och varpar bara oblekt.
Planen är en handduk i korndräll eller en i tuskaft med färgade bårder i början och slutet på handduken. Varpen är bomullsgarn och inslaget är lingarn, så det blir nog fina presenter med tiden.

Men vilken tiid det tar att varpa!!
Och vilken gymnastik det är!
Av någon anledning har jag träningsvärk i tummarna och stel i kroppen. Inte vill jag minnas att det var så jobbigt och att det tog sån tid? Men det är ju såå roligt också, så det får jag ju stå ut med.
Jag har flera varpar som måste göras innan jag tar in vävstolen och börjar väva. Det var tanken när jag satte igång att varpa.
Ska bli såå roligt att få sätta igång med vävningen igen, för det var ju några år sen!
Hoppas att Du också har något roligt på gång?
Önskar Dig en fin vecka!


Inga kommentarer: