söndag 20 oktober 2013

Hänt i veckan!

I veckan har jag varit produktiv!
Först måste jag tala om att bakgrundsbilden på bloggen är en Aronia. Kom ju inte ihåg namnet tidigare. Den får ju stora svarta bär som är ätliga och visst innehåller mycket nyttigt. Det var ju inte många dagar som löven hängde kvar och nu ser den ut så här:


Jag har satt upp en hylla med lite prydnadssaker.


Äntligen fått upp blomman på väggen!


I onsdags så bakade jag kokoskakor till kaffet.


Det var länge sen jag åt såna och dom blev goda.
Men jag åt nog för många, för jag vaknade på natten och hade fruktansvärt ont i mellangärdet!
Det kändes som någon körde en kniv i magen på mig. Efter ca sex timmar gav sig smärtan och jag kunde somna om. Då var klockan 8 på morgen och sen vaknade jag kl två på em. Kände inget utan gick ut med hundarna och stökade med lite ditt och datt under em.
Sen började det igen med värken vid sextiden!
Det gick i attacker med en stunds mellanrum och jag hade inte diarré eller kräktes. Vid tolvtiden på natten ringde jag 1177 och frågade vad jag skulle göra för att bli fri smärtan. Sköterskan frågade om jag hade kräkts och kallsvettats, men det hade jag ju inte. Alvedon var det enda råd hon kunde ge och att jag skulle uppsöka vårdcentralen nästa dag. Hon sa också att om jag blev sämre skulle jag återkomma.
Hann inte mer än att lägga på luren så var det bara ut på toa och spy. Kallsvettig blev jag ju av det förstås. Jag mådde nu verkligen pyton!
Så jag ringde upp igen och berättade hur jag kände mig. Hon föreslog att jag skulle ringa 112 och åka in på lasarettet, vilket jag gjorde, för jag blev ännu sämre.

När ambulansen kom (utan blåljus förstås), var kl ca halv ett. Nu har man ju två hundar också som måste tas om hand om jag skulle bli kvar på lasarettet.
Såg till att dom hade mat och vatten och ute hade dom ju vart tidigare, så det var ju inga problem förrän på morgonen.
Dotra var på utbildning i Göteborg, så henne kunde jag inte räkna med. Men jag skickade ett sms till Henke, hennes sambo, och frågade om han kunde gå ut med dom innan han åkte till jobbet? Sen visste jag ju inte hur det skulle gå, för jag fick inte ha mobilen på när jag låg inne.
I ambulansen fick jag medicin mot illamåendet och morfin mot smärtorna, så jag kände mig rätt så bra när vi väl kom in.
Jag blev undersökt och klämd på och blodprover togs och alla värden var bra. Sen fick jag ligga på observation över natten och förmiddagen.
Blev undersökt av en kirurg på morgonen och han konstaterade att det var magkatarr. Det har jag ju haft i snart femtio år, men aldrig har jag haft såna smärtor!
Jag blev ordinerad Omeprazol som sänker produktionen av magsaft och det har fungerat bra verkar det som.
Fick åka sjukresa hem och var hemma vid halv två i fredags. Pratade med Henke och det hade gått bra med hundarna. Han var hemma med Meja den dagen och dom hade gått ut med dom på morgonen och Meja hade visat vilka koppel och vart dom skulle gå. Hi Hi, det är bra med barnbarn som vet hur det ska vara!
Idag mår jag ju bättre, men känner fortfarande av lite i magen. Men det ska väl gå åt rätt håll antar jag?
Hoppas att Du haft ett trevligare veckoslut?
Önskar Dig en fin början på nästa vecka!

Inga kommentarer: