fredag 20 januari 2012

Vilket jobb!

PUH! Nu har jag lagt in det mesta i datorn igen, men vilket jobb och vilken tid det tar. Två dagar har gått åt till att formatera hårddisken och lägga in alla filer och program. Som tur var så gjorde jag en backup på allt innan jag skulle försöka göra en återställning.

Datorn har ju krånglat mer och mer och till slut började den att starta om sig själv och jag fick felmeddelande att den gjort en återställning p.g.a. ett allvarligt fel. Då gjorde jag en backup och sen försökte jag göra en standardåterställning, men det blev inget bättre.
Försökte då med en fullständig återställning, som betyder att allt raderas på hårddisken och sen får man lägga in de återställningsskivor som man måste göra när man får hem datorn. På dom skivorna finns det som datorn levereras med på hårddisken. Har Du inga såna, så rekommenderar jag att Du gör några omgående.

Men när jag skulle köra in skivorna så gick det inte, utan jag fick meddelandet att det var skrivfel på hårddisken. ????
Ringde Elgigantens support, eftersom jag köpt datorn där för några år sen och blev upplyst att det nog var hårddisken som pajat. KUL!
Fick rådet att lämna in datorn på deras butik och så skulle den skickas iväg för koll och jag skulle få en prisuppgift och supporten trodde det skulle kosta mellan 1200 - 2000 kr. Men vem har dom pengarna nu i januari? Inte jag i alla fall!

Nej, jag ringde en IT-support i Henån och frågade vad det skulle kosta ungefär och det skulle gå på 1000-lappen. Jag åkte dit och lämnade datorn och när jag kom dit, så öppnade killen datorn och gissa vad?
DEN VAR FULL AV DAMM!!! Konstigt! När det har stått på golvet i ca 5 år och med hundar springande runt omkring.
Visserligen har jag läst att man ska göra rent inuti, men inte med dammsugaren, utan med en sprayburk med luft som finns att köpa. Men det har naturligvis aldrig blivit av!
Så, eftersom det var så mycket damm, så hade fläktarna inte kunnat kyla hårddisken och allt annat därinne och det kunde vara orsaken till felet. Eller också berodde det på att hårddisken blivit för gammal.
Vilket som, nu är det fixat i alla fall och kalaset gick "bara" på 1050 kr allt som allt!
Snabbt och "billigt"!

Abstinensbesvär? Jag? Nej då, jag har bara inte haft något att syssla med när inte det har vart något på TV:n och med dom skitprogram som gått där, så kan Du ju räkna ut resten själv.

För övrigt så har helgerna gått lugnt tillväga och snäll har jag tydligen också varit, eftersom jag fick några fina julklappar på julaftonen, som tillbringades hos Dotra. Nyårshelgen firade jag och hundarna hemma. Vid tolvslaget sköts det en del raketer på granngårdarna och alla tre hundarna skällde som bara den. Efter det kunde Klicker inte slappna av på flera timmar, skotträdd som han är!

Hittills har vi inte haft mer än ca 5 cm snö, som försvann nästa dag, men i helgen lovas det mycket av den varan. Äntligen, blir det vinter! Här är så jäkla blött och mörkt nu och trist, så nu längtar då i alla fall jag efter snö och lagom kyla. Men, lagom är bäst!

Och till sist, men inte minst, vill jag önska Er alla

En fin helg och

EN GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!

/Britten

Inga kommentarer: