lördag 19 november 2011

Överraskning!

Igår fick jag mig en trevlig överraskning!
Carina och Meja kom och hämtade mig för att bjuda på fika på Göksäter här på Orust. Göksäter är ett billigt varuhus med allt från kläder till verktyg. Där finns också ett kafé och det var där vi tog oss en fika.
Därefter gick vi in på varuhuset och gjorde några inköp och tittade runt litegrann.

För egen del inhandlade jag en vit vaxduk till mitt nya köksbord och 5 fina bordstabletter i plast. Talgbollar och tidningen Lantliv blev det också!



Talgbollar är det en stor åtgång på, så kan man hitta det lite billigare är det ju en fördel. Det tar inte många dagar för fåglarna att äta upp 12 bollar och dessutom är ju åtgången på solrosfrö enorm!
Det är extremt mycket fåglar som besöker fågelautomaterna och det är visst inte bara jag som har det. Pratade med Carinas pappa igår och han hade också många fåglar nu jämfört med ifjol. Kanske det blir en hård vinter?
Fåglar har ju en märklig förmåga att förutse vissa saker. Läste för många år sen att t.ex. Tofsvipan, när den kommer på våren, kan se på gräset hur långt det kommer att växa och därefter bestämma platsen för sitt bo. Det fanns flera beskrivningar på såna förmågor hos fåglar.
Något som Carinas pappa berättade att han läst och även sett tidigare, var att Domherrehanen, passar på sin hona när hon äter, för att hon skall få äta ifred och nåde den som försöker komma i närheten.
Det finns mycket intressant att studera när det gäller djuren!

Ja, då har vi lördag igen och ett blankt ark framför oss!
Själv vet jag vad jag skall göra. STÄDA! Vad ska Du göra för kul då? ;)

Tack för alla fina kommentarer jag får! Det värmer verkligen, ska Du veta!

Önskar Dig en fiin helg!

/Britten

Inga kommentarer: