tisdag 13 mars 2018

Nya grannar!

Nu har jag fått nya grannar i lägenheten bredvid!
Det är ju en kommunlägenhet som numera används till flyktingar. Dessa är från Syrien, precis som de förra hyresgästerna.
Det är en familj med fyra barn, pojkar mellan fem och tolv år. Mycket trevliga!
Dom har tydligen kommit nästan direkt därifrån och kan natuligtvis ingen svenska ännu. Mamman i familjen är utbildad lärare och vad jag förstår, har hon gått en 4-årig utbildning i engelska. Jag har inte pratat så mycket med varken henne eller de andra i familjen.

Igår eftermiddag kom de som bodde där tidigare och hälsade på grannarna och det var såå roligt att träffa dom igen!
Jag blev inbjuden på en kopp te och även den andra grannen, Lena, var där. Flickorna som hälsade på kan ju svenska och kunde översätta en del.

I eftermiddag knackade det på min dörr och när jag öppnade, så stod en av sönerna hos grannen utanför med två tallrikar med mat, som jag fick.
Vilken överraskning!


Det var en sallad med tomater, persilja och bulgur, smaksatt med citron. Dolmarna var vinblad, tror jag, som var fyllda med ris. Dessutom några skivor potatis.
Tyvärr hade jag precis ätit och var mätt, men jag provsmakade i alla fall och det var jättegott!
Nu har jag mat i flera dagar, för det var väldigt mycket mat.

Tycker det är intressant med andra länders maträtter och nu har det ju blivet en del från Syrien. I salladen använder dom mycket citron istället för olja och vinäger som oss och det friskar upp.
Nu gäller det att hitta på något att bjuda dom på, även om det inte är så att man måste bjuda tillbaka, men det känns ju alltid lite roligare att bjuda tillbaka.
Det Syriska folket, som jag lärt känna, är väldigt omtänksama och givmilda.

Väderleken här består av några varmgrader, men grått, grått, grått. Igår var det dimma hela dagen och det blir ännu tristare! Imorgon har dom lovat sol och vi får väl se om det är sant? Det lovade dom i lördags också, men det blev det då inte.

Igår beställde jag tid hos Bohusläns Smådjursklinik i Uddevalla för kastration av Kvick, samt vaccinering och kloklippning av både honom och Klicker. Den 26/3 ska vi dit och vi får skjuts av en bekant. Mer om det skriver jag när det händer.
Tur att jag ringde runt och frågade på priser hos olika veterinärer, för det var stor prisskillnad.
Uddevalla tar 3400:- och i Varekil här på Orust kostar det 4500:-, en skillnad på 1100:-! Märkligt, det är ju samma ingrepp?

Nu önskar jag Dig en fin Onsdag!

2 kommentarer:

Paula sa...

Hej, så roligt att du blir trakterad av dina grannar, det är deras sätt att umgås. Med mat...och visst är det god mat. Känner mycket väl igen salladen, minns bara inte vad de kallar dem. Vi hade ju matlagningsgrupper så vi fick smaka på lite olika sorters mat. De är väldigt generösa och jag försökte lära dem att det inte är lika lätt här i Sverige att bara handla det man är sugen på o som man brukar använda i sin mat för det kan bli väldigt dyrt. T.ex används färska tomater och hos oss är de både smaklösa och dyra under vissa perioder, som nu. Burktomater funkar ju nästan bättre och blir betydligt billigare. Vindolmar har jag inte smakat. Spännande! Må gott, ska läsa vidare här nu

Kicki sa...

Så generöst av nya grannen att komma med mat.
Det borde ju vara tvärtom att den nyinflyttade är den som blir bjuden.