tisdag 31 oktober 2017

Nu blommar det!

Ur led är tiden!
Ja man kan ju undra när en av mina Amaryllis sätter knoppar när dom stått mörkt utan vatten i flera veckor?
Tog ju fram den och satte den i rumsfönstret och den har verkligen dragit iväg på höjden. 70 cm höga stänglar med 4 blommor på varje.


En fjärilsamaryllis som heter "Tango". Väldigt vacker! 
Den och en till köpte jag förra hösten och den blommade före jul. Då hade den 3 stänglar. Sen ska den få vila tills februari.
Blir väl några Amaryllis till jul, antar jag?

Så var det det här med bilen!
Bestämde mig för att åka och skrota den, eftersom det inte var någon idé att kosta på den.
Igår åkte jag dit och här på Orust och Uffes Bilskrot betalas det bra för bilarna.
1000 kr för bilar äldre än -88 och 1500 kr för nyare. Man ska ha med sig del 2 av registreringsbeviset och att katalysatorn skall vara orginal. Så där blev jag lite rikare!

Grannen, Lena, följde efter med sin bil, så jag fick skjuts  hem. 
Vad varken hon eller jag visste och som, Ove, han som äger skroten berättade, var att man inte fick köra en avställd eller obesiktad bil till skroten. Det hade jag inte en aaaning om!
Nu var ju inte min bil avställd, men obesiktad, så jag hade tur! Mötte en polisbil på vägen dit, men dom hade så bråttom, som tur var.
Man får köra en avställd eller obesiktad bil till verkstad eller besiktning. Ska man köra till skroten eller någon annanstans, så måste den fraktas på ett släp. Inget av hjulen får beröra marken. Många fraktar ju bilen på en Dollyvagn, men då har man ju 2 hjul på marken. 
Så om Du inte visste det tidigare, så har Du fått en lektion nu?  *Fniss*

HAPPY  HALLOWEEN!


Inga kommentarer: