söndag 1 oktober 2017

Bilbesiktning!


I onsdags var det dags att besikta bilen!

Jag har bara haft den sen slutet på augusti i fjol, så jag har aldrig besiktat den själv. Glad i hågen och lite nervös för vad dom skulle säga, så åkte jag dit.
Det var en ung tjej som besiktade och domen blev katastrofal!
Bägge sidobalkarna var upprostade och tanken läcker, samt att hon påpekade att bromsrören börjar bli rostiga. Jag fick också se under och hon drog med fingret på balkarna och dom var som papper.

Ok, jag åkte hem och började fundera på hur det hade kunnat ske på ett år? Jag kollade naturligtvis papperen när jag köpte bilen och dom var blanka.
Jag började titta i papperen från tidigare besiktningar och det var mycket märkligt, för i juni ifjol besiktades bilen utan annan anmärkning annat än att ett reg.nr under huven var otydligt, så den fick en ombesiktning för registrering.
Så upptäckte jag att det var samma tjej som hade besiktat bilen då? Märkligt?

Första gången bilen fått ett "Bra att veta" om rostiga balkar var 2012 och sen inte ett papper, som jag har, visar det igen.
I april ifjol besiktades den efter en avställning och då var det anmärkning på bl.a. rost på bromsrören. Hur kan den då gå igenom 1½ månad senare och sen ett påpekande om bromsrören drygt ett år efter?
Jämförde med mätarställningen sen förra besiktningen och det skiljde på 417 mil, så den har ju inte gått så mycket?
Har aldrig varit med om att en bil rostar sönder såå fort!

Men nu ska jag inte sitta här och gråta över spilld mjölk, men visst blir jag f-b över att ha blivit lurad på bilköpet!
Nu är frågan?
Ska jag ställa av bilen och fixa den till våren, när jag har bättre ställt eller ska jag åka till skroten? Värdet på skroten är ca 1500 kr.
Med min inkomst har jag inte pengar att köpa någon dyrare bil än ca 5000 kr och då är ju dom inte bättre än den jag har. Man vet ju vad man har, men inte vad man får!

 Detta blev inget roligt inlägg, men shit happens, det är ingen som är inne och läser här ändå.
Bara crawlers som kollar min sida!

Önskar Er en fin start på veckan!

Britten

1 kommentar:

Kicki sa...

Hej!
Länge sen sist, men mina dagar går helt och hållet upp i svampplockning nu, så datorn blir knappt använd, mer än att lyssna på ljudböcker medan jag rensar svamp.

Fy sjutton! Förstår att du blev besviken på bilbesiktningen. Jag hade missat att du skaffat bil igen.

Jag har lät ikapp sen jag var här sist. Åh vad sugen jag blev på mattrasor. Jag tycker det är så rogivande att hålla på med dom.
Du hade komponerat ihop dom i fina nyanser, men annat var väl inte att vänta, Du är så duktig med färger.
Jag har fortfarande en halvfärdig matta i vävstolen, men åren går och det verkar inte som jag kommer väva klart över huvud taget.
Kram och ha det gott!/Kicki