lördag 27 juni 2015

Trädgårdsvandring

Jag behöver inte gå så långt för att se på en fin trädgård!
Bara utanför dörren. Där finns grannen, Lenas, fina trädgård. Här har hon samlat växter och planterat.
Nästan dagligen går vi tillsammans och kikar på vad som kommer upp och vad som blommar. Många växter vet varken hon eller jag vad det är för sort.
Bl.a. denna ca 150 cm höga växt med stora blad, som börjar blomma nu?


Såhär ser blomman ut!


Ca 3-4 cm i diameter. Trodde detta var en Gråmalva, eftersom den var så stor, men har inte den mer enfärgade rosa blommor? Denna påminner mig om Rödmalva "Zebrina" som jag hade i Lur, där jag bodde tidigare,  men den blir ju inte alls så hög. Är det någon som vet?
Här finns också Aklejor, Jakobs stege, Praktlysing, Rosor, Rhododendron och annat.


Jakobs stege eller Blågull som den också heter är så fin i färgen och sprider sig lätt och villigt.


En växt som vi kliade oss i huvudet om var denna!


När den stod i knopp påminde den om vår vanliga gräslök, men bladen var inte likadana. Vi smakade på den, man lever farligt ibland, och den smakade lite som gräslök. Kan Du gissa vad den heter? Jo, Kinesisk gräslök!!
Så söt med sina vackra, vita blommor. 
Flera malvor hittade jag!


En vacker blå färg. Vad den heter vet jag inte?
En pärla har Lena i sin trädgård och den är hon mäkta stolt över!


En Rönnsumak!
Den har stått här i 5 år och aldrig blommat, men nu är det premiär, för det är knopp i toppen på varje gren och det ska bli spännande att se hur dom ser ut. En Fingerborgsblomma får stå för prakten tills Sumaken blommar.
Vi har en härlig tid nu och Smultronen och Jordgubbarna är snart mogna och dom finns det lite varstans av här i trädgården.


Ett stycke katt följde med mig på promenaden!


Hon heter Morris och tillhör Lenas familj. En väldigt vacker, långhårig och kelen katt. Dom har 2 katter till i hushållet, som kan vara både kul och spännande. Katterna har visst börja ta in mössen dom fångar och vill ju visa vad duktiga dom är? 


Att få en bra bild på Morris var inte lätt, eftersom det ska kråmas och ligga och klia sig på ryggen! :)
Nu blommar Strandirisen och den har ju en härlig färg!


Bakom den växer, som Du ser, Jättedaggkåpa! Den är jättestor!


Här tillsammans med Bergenia och Alunrot!
Detta var en liten rundvandring i Lenas trädgård och den här utsikten möter mig när jag kommer ut! Här odlas det, som Du ser, i allt som går att plantera . Och jag tycker det är så roligt att gå och titta på allt som växer!


Ha det gott och på återseende!

/Britten

2 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Det var en fin trädgård med mycket att titta på. Irisen är en favorit, den hade vi när vi bodde i huset i Björsjö. Tyvärr räckte det med ett slagregn så låg dom ner, rangliga och höga som de var.
Jag försöker få mina ärter att växa lite snabbare, fick en påse frön av en bloggkompis som tyckte det var så enkelt, o visst, de kommer upp små skott, men att de ska hinna bära frukt innan frosten kommer det låter vanskligt i mitt klimat. Mina lupiner har ännu inte börjat blomma!
Kram och ha en fin vecka!

Paula i pörtet sa...

Hej, visst kan jag försöka med en tub mjukost t.ex men hon är nog för stressad för att slicka i sig nåt. Igår tog jag en fästing som kröp ovanpå pälsen hennes, o grannen skrattade gott för medan jag plockade så morrade hon åt mig och visade tänder...
Nu är det olidligt hett för tanten, inte ens korsdrag fläktar nåt. Hade nog tassat iväg till badet men nu har jag även Hasse jycke här och hon är så stökig så det funkar inte med de två i koppel nere på badet.
Varenda insekt älskar mig, idag har jag ett bett på underarmen som svullnat upp. Har en ruska i handen som jag svänger omkring huvudet men det blir nästan bara värre, bromsarna är inte kul
Kramen och trevlig helg