torsdag 4 juni 2015

Lapptäcken!

Igår var jag på en utställning med lapptäcken, som föreningen Västlapparna har i Henån på biblioteket!
Den pågår till 11 juni och eftersom jag hade tid över innan bussen hem skulle gå, så passade jag på att besöka den.
Vilken upplevelse att se alla dessa, både stora och små arbeten!


Bland de första jag såg var denna! Snygg med olika blå färger!
Det var väldigt svårt att få bra bilder, eftersom det var många fönster i lokalen och därför tagna i motljus.


Här en lite ovanligare variant! Sydd av jeans på snedden och, som jag förstod, påsydd på olika tyger med sömsmånen på rätsidan. Sedan var det tvättat och torktumlat och då blev det fransiga kanter. 
Flott!

Här en närbild!





Två färgglada täcken med olika stora lappar! Vilket arbete!


Ett stort och färgglatt täcke! Snygg färgglidning på lapparna!


Det fanns ju många vackra täcken och andra saker, men detta blev jag förtjust i! Svart och vitt med lite rött i och påsydda hjärtan!
Verkligen snyggt!


Ett stort täcke i svart och vitt!
En av damerna som satt och arbetade med ett täcke där, berättade att den som tillverkat täcket endast använt sig av olika lakan hon haft. 
Jättesnyggt och modernt!


Här ser Du några arbeten till, men det som hänger i taket var nog bland de snyggaste här!
Ett stort täcke med övervägande blå nyanser!
Supersnyggt!


Sist men inte minst! Ett roligt arbete med speglar i fyrkanterna i mitten på rutorna!
Roligt och ovanligt!
Tänk vilka konstnärer som gjort dessa alster? Vilket arbete som lagts ner här? Det var en riktig kick att få se alla dessa täcken och andra saker i lappteknik, så nu måste jag sy klart det som jag började på för ca 25 år sen! 
Började på ett i en teknik som kallas "Hidden Wells" som Dotra skulle få, men tyvärr blev det liggande, som allting annat jag håller på med. Nu blir det Meja som får det när det blir klart.
Efter att ha fått inspiration på utställningen, så kanske det går lättare?

Ha det gott och på återseende!

/Britten

2 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Hej! Även i denna by quiltas och sys det med otrolig iver och frenesi. Och snyggt blir det! Lapptäcke är ju som livet självt, olika färger, olika storlek på lappar, i alla fall mina, och olika mönster och material. I mitt lapptäcke finns det mesta...men jag aktar mig för svarta lappar, även om det finns några riktigt ledsamma lappar också. Nu har sommaren kommit till södra Dalarna, inte en droppe regn, när hade vi en regnfri dag sist? 13000 steg på räknaren, och jag är supernöjd men det är inte mina ben!
Kram från pörtet

Kicki sa...

Oj, så många vackra lapptäcken.
Jag har aldrig varit vän med en symaskin, så det där är nåt som jag aldrig skulle ge mig på. (Men virkat en filt ha jag gjort en gång i världen)
Kram/Kicki