tisdag 9 juni 2015

3 km

Igår gick jag 3 km minst!
Är ju inte van att gå så långt, eftersom jag alltid tagit bilen om jag skulle någonstans. Men nu är jag ju tvingad att använda andra sätt att ta mig fram på.
Skulle till vårdcentralen inne i centrum, som ligger ca 1,5 km från där jag bor. En 1/3 del är nerförsbacke, så när jag är nere från berget, så har jag redan ont i ryggen och benen, p.g.a. att jag hela tiden måste bromsa om jag inte skall börja springa.
Så när jag äntligen är framme, så är jag helt slut och svettig!

Igår skulle jag till distriktssköterskan och ta blodtrycket, som f.ö. var bra. Numera får man inte träffa en läkare om man bara ska på kontroll!
Så i måndags var jag och tog blodprover där och då gick jag också dit. Motion får jag i alla fall!
Först i morgon ringer läkaren och berättar om mina värden. Fast dom fick jag ju reda på av distriktssköterskan och allt var OK!

Efter vårdcentralen gick jag till torget i Henån och tog en fika på Signes konditori.
Oops! Glömde visst fota innan jag började?


På bordet ligger en konsoll som jag skall hänga ampeln med Fuchsian i, som jag köpte på Blomsteraffären.
Innan jag kom fram till torget och Signes, så måste jag gå över en gångbro över Henån, som den heter och då passade jag på att fota. 
Där är ganska fint!
Först till höger!


Här kommer den från havet.
Sen till vänster!


I bottenvåningen ligger det olika affärer och på övervåningen finns det lägenheter.
När jag kom över bron, så växer det så fina Rhododendron!


Vid fikat fick jag sällskap av några hungriga Kajor. Men det blev inga smulor över!


Eftersom det var strax på eftermiddagen, så gick ingen buss hem igen, så det var bara att traska och gå. Det gick ju liite lättare, eftersom jag inte behövde passa någon tid. 
Startade appen Runkeeper när jag gått en liten bit, för att se hur långt jag hade gått på hemvägen. Både för- och nackdelar med den, som Du ska få läsa sen!

Såg några fina blommor på sidan vägen, Det var ju smörblommor och Rödblära.


När jag gått en bit till, så började stigningen uppför berget!
Men som tur är, så finns det en snäll granne, som satt ut en bänk att vila på halvvägs upp. Där MÅSTE jag sätta mig och vila i nägra minuter innan jag fortsatte upp!
Den här backen är bara början på stigningen innan jag är hemma!


Ser inte så brant ut på bilden, men den är rätt upp!
När jag började gå, så startade regnet och innan jag var hemma, så var jag blöt in på bara kroppen, för jag hade inte tagit på mig någon jacka när jag gick!

När jag kom hem, kollade jag Runkeeper och det var ingen höjdare precis! Jag hade visserligen, enligt den gått 1,33 km på 28 min. och klättrat i berg med en höjd på 58 meter. M en det som var nedslående, var att jag bara förbränt 89 kcal! Det var inte mycket, och det märktes i morse när jag klev på vågen!!

Ha det gott och på återseende!

/Britten

1 kommentar:

Paula i pörtet sa...

Tack för dina fina vyer, visst fattar jag att det är brant uppför men man kan ju säga att korten alltid ljuger just i backar. Jag har slutat med min Runkeeper för jag går ju mest i oländig terräng i skogen och då hittar tant runkeeper inte...hehe
istället har jag min stegräknare o mycket förenklat kan jag säga att 6000 steg ger 300 förbrukade kalorier. 1km är ca 1500 steg beroende på om man håller sig på vägen förstås. Skit i kaloriförbrukningen, den är så olika beroende på förutsättningarna, men det är intressant att se hur långt man ändå går på en dag. Jag har också ca 1.5 km ner till butiken men slipper jobbiga backar.
Ha en skön sommarvecka/Kram