fredag 15 november 2013

Bilen!

Detta börjar likna en följetong!
Elkillen fixade ju skyltbelysningen på bilen och jag åkte ner till Stenungsund och skulle göra efterkontrollen på drop-in.
En bit norr därom, började det ryka under instrumentbrädan och jag körde in på en busshållsplats och kollade vad det var. Därunder var det en massa sladdar som satt ihop i en slags koppling och den var alldeles varm, så det var ju där det hade rykt från. Men vad var felet?
El på en bil kan ju inte jag något om, så jag misstänkte att det var skyltbelysningen som var något galet med, så jag ryckte isär sladdarna som elkillen hade kopplat ihop och körde vidare.
När jag kom fram så kopplade jag ihop sladdarna igen innan jag körde in i hallen.
Skyltbelysningen blev godkänd, men inte bensinröret, för det hade börjat läcka på ett annat ställe längre fram på det. Så den gick alltså inte igenom den här gången heller!
En bit från besiktningen tog jag isär sladdarna igen, eftersom jag inte visste om det var dom som orsakade att det rök och jag inte ville riskera någon brand.
Egentligen hade det nog varit klokt att ha en brandsläckare i bilen, för skulle det börja brinna så hade man ju chans att rädda bilen?

När jag kom hem, så ringde jag till SK bilrep och fick en ny tid och jag åkte dit i tisdags. Han bytte hela bensinröret med en plastslang hela vägen från tanken fram till bensinpumpen. Han tyckte det var märkligt att det läckte mer på röret, eftersom dom hade start på bilen för att kolla om det var tätt när dom lagade den bit som var sönderrostad och satt vid tanken.
Han kopplade också ihop skyltbelysningens trådar ordentligt och trodde inte att det som rök hade med den kopplingen att göra. Eftersom allt fungerar som vanligt efteråt, så var det inget att göra för tillfället.
På tisdagkväll var jag hemma och idag skulle jag åka och göra en ny efterkontroll. Men när jag var ut med hundarna på dagen, så såg jag att höger framhjul var platt som en pannkaka!
Märkligt, för jag kände ingenting fel när jag körde hem och sen har bilen stått still?
Nåja, jag bytte då till reservhjulet. Som inte heller hade luft!!

Eftersom jag har sommardäck på bilen, så tyckte jag det var lika bra att ringa till Carina och höra om dom kunde komma med vinterdäcken som låg hos dom och det gjorde dom.
Tog av reserven och satte dit vinterdäcket istället. Som inte heller hade luft!! Faan!

Fälgen på två av däcken är  rostiga och släpper ut luften, så jag måste skaffa nya fälgar, men jag hade tänkt jag skulle hinna få på dom och åka till skroten sen och hitta några.
Eftersom jag nu inte hade luft i varken reservhjulet eller vinterdäcket som suttit fram tidigare, så fick jag sätta dit det hjul som satt bak i vintras. Men det hade också vääldigt lite luft!

Bytte bara framhjulen, sen åkte jag till däckverkstan i Henån och bad om luft i alla hjulen.
Det fick jag hjälp med och dom sprutade vatten på fälgen för att se var luften pyste ut och det var som vi trodde att fälgen var otät.

Så nu får jag vänta till måndag med att besikta bilen och då har jag vägarna förbi skroten också. Förutom fälgarna, så behöver jag ett bättre batteri, för det jag har får jag hålla på och ladda upp stup i kvarten.
Snart är min gamla Volvo som ny igen, för nu borde allt vara utbytt på den!
Ha det gott och kör försiktigt! Dessutom önskar jag Dig en trevlig helg ♥


Inga kommentarer: