fredag 5 oktober 2012

Kaneler och snigelfart!

Hur lång tid kan det ta?
Igår skulle Carina till frissan och klippa håret och färga slingor. Meja och jag skulle vara på biblioteket och läsa böcker under tiden. Vi träffades kvart över tre, eftersom Carina hade tid till halv fyra. Vi räknade med ca två timmar, som det normalt brukade ta.
På bibblans övervåning bjöds på tårta och saft eller kaffe och dessutom hade dom en fotoutsällning där. När vi fikat så tittade vi på de inramade bilderna och bl.a. fanns det 2 st från Härjedalen. Kul!

Ca fem messade Carina och sa att det skulle ta någon timme till! ??? OK, sa jag, eftersom jag hade lite andra ärenden att uträtta som vi kunde göra under tiden vi väntade.
Vi gick till garnaffären och köpte lite moulinégarn till en julbonad som jag håller på att färdigställa. Därefter gick vi till blomsteraffären och tittade på blommor. Meja ääälskar rosa blommor, sa hon, så jag köpte en minicyklamen till henne och hon fick själv välja vilken rosa hon ville ha. Nöjda gick vi tillbaka till bibblan!

Flera sms kom att det skulle ta ännu längre tid, så vi gick och handlade på ICA och köpte bl.a. kanelbullar och chokladbullar till fika efteråt hos Carina. När vi kom ut därifrån så regnade det och vi fick springa till bibblan igen. TUR ATT DET FINNS BIBLIOTEK!
Strax före sju kom ytterligare ett sms om att det skulle dröja en dryg halvtimme till! Nu hade det gått tre och en halv timme hos frissan!!?? Stackars Carina satt säkert och vred sig i stolen, för det började ju bli sent och Meja brukade ju ligga i sängen vid sjutiden.

Kl sju stängde bibblan och vi gick ut i bilen och satte oss, eftersom det regnade. Till saken hör att Carina hämtade Meja på dagis och hade inte tid att köra henne till mig och att jag inte har någon barnsits i min bil, så hon kunde inte åka med mig.
Under tiden vi väntade i bilen, smaskade vi i oss en chokladboll var. Det slutade att regna och vi kunde ta en promenad bort till frissan, som inte låg så långt därifrån. Lite över halv åtta var Carina äntligen klar! FYRA TIMMAR!
Vi åkte och hämtade min bil och sen körde vi hem till dom. Vi åt lite smörgås och Meja gjordes iordning för natten och innan fick jag både kram och puss innan jag gav mig av.
Meja är så duktig och snäll att passa och är mormors lilla gullegryn! Hon "läste" bok efter bok och jag tror att hon nästan gick igenom alla småbansböcker under tiden vi väntade.

Förklaringen till den långa tiden var, att när Carina kom dit, så förklarade "frissan" att hon var under utbildning och att det skulle ta lite längre tid. Men såå lång tid! Hon fick 40% avslag på priset. Om det var som kompensation eller för att frissan inte var lärling, vet jag inte, men jag tyckte det var dyrt ändå.
Snyggt blev det i alla fall!

Det var förresten bara jag som åt en kanelbulle, för varken Meja eller Carina ville ha och dom hade dessutom ätit tidigare på dan. Desto fler blir det till mig idag till kaffet, så jag fortsätter fira kanelbullens dag idag.

Klicker har blivit bra från sitt lilla sår på tassen, så nu behöver han inte ha bandage längre. Däremot upptäckte jag att Mio, min äldsta katt, hade ett sår på sidan. Vet inte vad som hänt, men det ser inte ut som en rivskada, mer som ett runt sår. Katter kan man ju inte lägga bandage på, så jag avvaktar och ser vad som händer. Det är ju bara att försöka tvätta och hålla rent när han kommer in.

Ha det gott!

Inga kommentarer: