fredag 17 augusti 2012

Trimmat gräs!

Igår skrev jag ju om mitt försök att trimma med bensintrimmern. Igår eftermiddag när det inte var så varmt, körde jag igång den jag fick låna av Dotra. En Jonsereds eldrivna trimmer som jag köpte för många år sen. Den är verkligen super! När inte tråden går av hela tiden! Igår gjorde det faktiskt inte det, så jag fick kört alla kanter på tomten här utan problem.
Den klarade av det långa gammelgräset, som inte den andra gjorde. Höll på 1½ - 2 timmar ungefär och det var ganska svettigt. Därför orkade jag inte kratta och sopa upp efteråt, för jag var helt slut sen. Men det skulle visst bli bra väder idag också, så då finns det ju lite att syssla med sen.

Idag ska jag ut på en liten shoppingrunda! Inget fancy, bara mat, men det behöver man ju också och det följer säkert med en och annan sötsak också. Fredags- lördags- och söndagsgodis måste man ju ha, heller hur? Det är bra att vara vuxen, som dom säger i reklamen!

Det blir dåligt med bilder här numera, eftersom dom uppladdningsbara batterierna i kameran inte tar emot ström längre. Måste köpa nya, alltså!

Så måste jag berätta det senast om min "kära" gamla VOLVO.
I förrgår när jag åkte från Dotra, med hundarna bak i bilen, så skramlade det där bak. Tänkte att det var hundgallret som lät, så jag brydde mig inte så mycket.
När jag sen kom hem och skulle öppna bakluckan för att ta ut hundarna, så lossnade nästan hela luckan!!!!!
Högra gångjärnet hade spruckit och gått av! Mörkt var det och där stod jag och kunde inte få tillbaks luckan på plats. När jag försökte så tog gasfjädern, eller vad det heter som håller luckan öppen, emot. Så det var bara att släppa taget och som tur var så hängde luckan kvar.
Hundarna fick gå ut genom bakdörren istället, så det var ju inga problem.

Igår hjälpte en av grannkillarna mig att hålla luckan, så jag kunde ta bort de fjädrar som håller fast luckhållaren och ta bort den. Då fick vi stängt luckan och förhoppningsvis hänger den kvar! Den sitter ju fast i det vänstra gångjärnet och i låset, så det ska nog gå bra, men köra på dåliga vägar är nog inte att tänka på tills jag fått fixat detta. Har ju en lucka i reserv i Bullaren hos G, när jag nu kommer dit.

Bytte luckan för nåt år sen och troligtvis blev den inte riktigt justerad och den har ju varit lite trögstängd. Så för varje gång jag slängt igen luckan, har det väl blivit en påfrestning på materialet i gångjärnet och till slut har det gett efter?
Den 28/9 ska bilen besiktas och då blir det spännande att se om den går igenom!

Ha en fin fredag och helg!

Inga kommentarer: