måndag 16 april 2012

Lite av varje!

Här duggar gratulanterna tätt, må jag säga!

I onsdags grattades valparna till en bekant vars hemsida jag är webmaster för och i lördags fyllde min Rollie 11 år. Det var fyllhundarna, det! 

I fredags fyllde G i Bullaren 80 år! Dotra hade åkt dit redan på torsdag, medans jag bara skulle åka över dagen på fredag.
Fredag den 13:e skall man hålla sig hemma! För...............
Jag tyckte att bilen var svårstartad, men den här gången var det inte batteriet som nu är laddat. När jag sen körde ryckte den ibland och DET känner jag ju så väl igen! Bensinen! Men jag borde ju ha ca 10 l kvar?
Eftersom inte tankmätaren fungerar, så får jag gå efter trippmätaren när jag tankar.
Någon kommer kanske ihåg att jag fick bensinstopp vid skolan i Henån i februari och att Dotra hjälpte mig den gången? Då stod mätaren på 90 och jag tankade ca 20 l och räknade med att jag, innan den stod på 110, måste tanka igen, vilket jag gjorde. 15 l till i början på mars.
Nu stod mätaren på 114 och den borde ha stått på 125, så jag räknade alltså med 10 l kvar i tanken.
Tyvärr blir det bara småskvättar varje gång, eftersom plånboken är kroniskt tom och bensinen är såååå dyr. Numera har jag aldrig råd att tanka fullt för tanken tar 60 l och med dagens pris på 15,50 så skulle jag bli ruinerad!

I alla fall, så hade jag tänkt köra till Göksäter och köpa en vaxduk till G i present. Han önskade sig ingenting annat än en blomma och det skulle Dotra köpa och en duk behövde han.
Men nu var jag ju tvungen att åka till Statoil först och tanka. Bilen började gå mer ryckigt och för att inte få stopp på vägen, körde jag in på ett industriområde på en parkering och där blev det stopp.
Bensindunk har jag ju i bilen, men den var ju som vanligt tom! Så därför började jag vandringen mot macken i Henån en promenad på ca 3-4 km en väg. Hundarna hade jag i bilen, men med bakluckan öppen, så klarade dom sig och soligt var det ju inte och inte speciellt varmt. Det jag är mest rädd för att lämna dom i bilen är om dom skulle bli stulna, fast med Famos i bilen, så är det väl ingen som vågar sig i närheten?

Jag som går så sällan och dessutom får så jäkla ont i ryggen när jag gör det och den promenaden tog TVÅ TIMMAR fram och tillbaka! Sved under fötterna gjorde det också, för skorna är inte dom bästa att gå så långt i.
Jag fick i alla fall fart på bilen och kunde fortsätta färden! Stannade på köpcentrat Torp utanför Uddevalla och gick in på Jysk och köpte en vaxduk där istället och ett grattiskort.


Kom slutligen fram utan missöden och G blev jätteglad för duken och sa att han länge hade tänkt köpa en ny. Duken kom på bordet och det gjorde maten också. Stekt lax med kokt potatis och hollandaisesås. Jättegott!
Redan på torsdagen hade han haft uppvaktning och då hade chokladtårtan som Dotra tänkt att vi skulle fira födelsedagen med gått åt. Men vi åt glass till efterrätt och senare fikade vi.
G vill inte göra någon stor affär av sina födelsedagar, utan det är oftast familjen som i all enkelhet träffs och äter middag. Detta gjorde vi den här gången också!

Passade på att hämta laminatgolvet som jag fick av G att lägga in i hallen, eftersom Rollie krafsat sönder plastmattan i sin iver att bädda. Paketen gick precis in på tvärs sedan jag fällt ner baksätet och monterat bort handtagen på bakdörrarna. Millimeterpassning, må Du tro!
När vi lastat in golvet, fikat och pratat lite till, så åkte jag och hundarna hemåt och resan hem gick bra.
Så jag och hundarna är ute på våra äventyr ibland!

Ha med mig en full bensindunk i bilen? Neej, jag behöver lite motion ibland!

Hoppas att Du haft en skön helg och önskar Dig en fin början på veckan!


Inga kommentarer: