söndag 9 oktober 2011

Väderminnen

Satte mig för att titta om jag kunde hitta några bilder till en ny header och kom in på mina foton om hur vädret sett ut under året som gått.

5:e oktober i fjol såg det ut så här: Alen står så gul och fin! I år har den knappt hunnit få färg och de flesta löven har blåst bort.


9:e november började det att snöa! Måtte det inte komma lika tidigt i år!


7:e december: Huvvá!


11:e januari i år: Blankis!


18:e februari: Soligt och fint och vägen är bar redan. Ser inte ut att vara så mycket snö heller.


10:e mars ser det ut såhär: Snöslask!


5 dagar senare är det VÅR! Några snöfläckar kvar bara.


26:e april blommar det i landen.


10:e maj: Spirean och häggen blommar för fullt!


14:e maj har bonden plöjt och harvat åkrarna.


19:e juni: Jag trodde det var raps han odlade, men det var visst ogräset åkersenap som blommade. Syrenen har snart blommat över och gräset är långt på gräsmattan.


28:e juli: Eftermiddagssolen lyser! Annars tycker jag inte det har varit mycket sol i sommar.


31:a augusti har hösten börja göra sitt intåg. Äppelträden dignar av frukt.


Och veteåkern? börjar ändra färg. Så också skogen.


10:e september: Rosenspirean blommar ännu!


8:e oktober. Igår alltså, ser det ut såhär:



Bonden har skördat sina åkrar. P.g.a. allt regnande, så är det sent i år. Hoppas att han får nån krona för sitt slit. Inte lätt att vara bonde och beroende av väder och vind för att få sin inkomst. OK att han kunde skörda, men vilken kvalitét blev det på säden?
På vissa ställen i landet, så blir både sädesskörden och potatisskörden dålig. Vi kanske snart får blanda bark i brödet?

Ja, det var en liten återblick på vädret.
Nu hoppas jag att snön väntar till julen i alla fall!

Ha en fin söndag!

Inga kommentarer: