fredag 21 oktober 2011

Små nära ting!

När jag var barn på 50-talet hörde jag denna visa många gånger och jag tycker den är så fin! Den har ju ett budskap som även idag många av oss borde ta till oss.
Därför byter jag namn på min blogg, eftersom jag uppskattar de små nära tingen i livet. Här får Du också texten till visan och jag antar att många "äldre" känner igen den.


Små nära ting
Din längtan flyr vilsen så vida omkring,
det är som Du glömt alla nära ting.
Det är som Du aldrig fick lugn en minut,
till någonting annat Du jämnt vill ut.

Du tycker Din dag är så fattig och grå.
Vad är det Du söker? Vad väntar Du på?
När aldrig Du unnar Dig rast eller ro,
kan ingenting växa och intet gro.

Gå in i Din kammare, liten och trång,
den gömmer vad hjärtat höll kärast en gång.
På ropet i skogen får ingen ett svar,
finn vägen tillbaka till det Du har.

Den lyckan Du söker bak fjället i brand,
den har kanske alltid Du haft i Din hand.
Du skall inte jaga så rolöst omkring,
men lära Dig älska små nära ting.

 Norsk text: Arne Paasche Aasen
Svensk text: Ture Nerman
Musik: Kurt Foss och Reidar Boe

Hittade en fin inspelning av visan på youtube!



Ha en fin fredagskväll!

Inga kommentarer: