tisdag 16 januari 2018

Farmors födelsedag!

Grattis Kunigunda!
Den 16 januari 1895 föddes Du i Los, Hälsingland. Du gifte Dig med Farfar och Ni fick 5 barn tillsammans. Du hade en dotter med Dig i äktenskapet, som tyvärr dog av TBC vid 11 års ålder.
Här är Du och Farfar på ett fint kort i lite äldre dagar.


Du fick namnet Kunigunda, men kallades Gunda. Farfar hette Lars-Olof och kom också från Los.
När Ni flyttade till Åsarna 1918, så bodde Ni först i en fäbodvallsstuga. 

Min kusin Mona Vallin-Zidén har tagit fotot och jag har redigerat det.

Pappa var visst ca 3 veckor när Ni flyttade dit och då hade Ni 3 barn. Det måste ha varit väldigt kallt och obekvämt, enligt dagens mått mätt? Men det var ju andra tider då?

Här en bild på Dig, som jag tycker mycket om, när Du sitter och tar en kafferast  i sillrensandet i skogen alldeles intill vårat hus i Åsarna.


Du var en genomsnäll människa, som hjälpte andra så gott det gick med det lilla Du hade! Du var också väldigt duktig i allt som hade med handarbete och hemslöjd att göra. Det är nog av Dig jag ärvt mitt intresse för detta också?
Vi bodde ju närmsta grannar de sista åren vi bodde där innan vi flyttade till Östersund. 
Tack för allt lilla farmor och alla goda minnen jag har av Dig!

Grattis än en gång på Din dag!

♥ ♥ ♥




1 kommentar:

Paula i pörtet sa...

Så fint skrivet om din farmor, min dog innan jag föddes, men mormor fanns kvar ända tills jag flyttade hemifrån. Och hon bodde med mamma och mig så hon var mig mycket kär, Jag har aldrig hört namnet Kunigunda. Har det namnet någon speciell betydelse?
Kram