lördag 2 september 2017

Patchwork och lite till!

Nu var det några veckor sen jag skrev här, men nu är jag här igen.
Jag har provat på en ny hobby!
Patchwork!


Detta ska bli en kudde med tiden.
Har aldrig sysslat med den här sortens lappteknik och det verkar vara mycket arbete. Men roligt!
Eftersom jag inte hade någon mall, så fick jag mäta och klippa ut av tapet. En mall till varje tygbit. Sen klippte jag ut tyget, som är Tilda-tyger i olika rosa och grå-blå färger och mönster.
Som Du kanske ser så har jag stansat hål i mallarna för att sätta knappnålen i. Det underlättar när man skall sy sömsmånen, som viks över kanten.

Kollade på YouTube och Pinterest hur man skulle göra och där hittade jag tipset att jag kunde använda vattenlösligt tyglim. Så jag var på Göksäter och köpte mig en penna.
Betydligt smidigare att limma sömsmånerna istället för att sy.
När jag var klar med alla bitarna, så lade jag ut dom som jag ville ha dom och märkte var och en med siffror. Därefter sydde jag ihop 3 stycken med kastsöm i ena sidan, för att se hur det blev. Det blev bra och jag är nöjd med resultatet så långt!

Meja (barnbarnet) sov över hos mig för någon vecka sen. Vi hade, som vanligt, trevligt och roligt.
När vi skulle gå ut med Klicker, så kom grannens lilla vovve, Pim-Pim, som jag skrivit om tidigare, springandes.
Hon ÄLSKAR Frolic och kommer alltid fram och är såå glad att ses.


Den här gången var det Meja som hade hand om godbitarna och bilden talar ju för sig själv. Hihi!


Passade på att fota en av mina Dahlior på balkongen medan dom står i blom.
"Cremé de Cassis" heter den och den är väldigt vacker och tacksam att odla. I år har Dahliorna varit väldigt sena i blom och den här var först av de tre jag har.


En annan blomma som jag också gillar är denna.
"Appleblossom Rosebud" heter den och är en Rosenknoppspelargon. Blir rätt så stor och blommar bra. Den trivs inte utomhus, utan står i rumsfönstret, tillsammans med min Mårbackapelargon. Den är ju också blomvillig och lättskött!

Från det ena till det andra!
Tidigare skrev jag om att jag köpt plastat tyg att klä bl.a. kökssoffan med? Nu är den omklädd och det blev riktigt bra, tycker jag?


Men numera lägger jag en frottéhandduk som skydd för Klicker, som vistas mycket på soffan och kikar ut genom fönstret!
Köpte ju ett plastat tyg till köksbordet också, men det får vänta tills jag målat bordet!
Det var allt för denna gång!

Önskar Dig en fin start på September och hösten!

Kram Britten

1 kommentar:

Paula i pörtet sa...

Hej på dig, du är duktig du som tar dig an en helt ny hobby! Jag kan inte längre begripa instruktioner och manualer, lite lättare är det om man kan kolla på youtube på video hur man ska göra. Min hjärna bråkar med mig riktigt ordentligt, den har nog gjort en knut på sig. Soffan blev jättefin och dina blommor är säkert till stor glädje. Vilken lyx att få en liten flicka som övernattningsgäst, jag förstår att ni hade trevligt.
Jag plockar fortfarande hallon o lite svamp, dock mycket mindre än tidigare år, skåpen är ju ännu fulla av svamp...
Önskar dig en fin början på höstsäsongen, jag köpte mig en riktig arbetslampa på Ikea så nu ska inte mörkret hindra mig från pyssel
Kramen