måndag 4 september 2017

Löparen Stockros!

Nu är det ju höstmånad och då har jag dragit på en ny varp på vävstolen.
För många år sen köpte jag varp och inslag till löparen "Stockros" på C.L. Blomqvist i Fritsla. Numera heter dom Blomqvist/Nordiska och finns i Överlida.

Två löpare på 210 cm vävlängd och 51 cm i bredd. Varpade 3 flätor och jag förstår inte varför, för det blev ju bara mer jobb att dra på?
Använde mitt vädringsställ och Petflaskor som tyngd och det gick ju bra. Solvningen och skedningen fungerade också någorlunda. Lite minnesförlust i början hur jag brukar hålla trådarna, men till slut ramlade tioöringen ner.
En sak missade jag vid skedningen och det ska jag berätta om längre ner!


Drog fram och placerade skeden i slagbommen.
Till min fasa så upptäckte jag att när jag satte tillbaka solv och käppar efter pådragningen, så hade jag vänt käpparna upp och ner!!
Jag har en lodrät Kontramarsch och den knyts upp med två snören till varje skaft där det sitter öglor. Nu fanns det bara en ögla! Altså var det ett underskaft som ska knytas till lattor (käppar) under varpen. Ve och fasa!

Nu var det ju bara att plocka fram ett långt bomspröt och lirka in i solven och dra ur övre käppen. Likadant med det nedre och byta plats på käpparna. 
Till slut hade jag rätt käppar på rätt ställe!

Efter många om och men blev jag klar att börja väva!


Detta är kanten på löparen. Rosengångsfantasi heter mönstret och vävs med Cottolin i varpen och enkelt Lingarn 16/1 som botten och dubbelt Lingarn 6 som mönnsterinslag. Mönsterinslagen är, förutom vitt, tre olika blå färger.

Stadkanten i vänster sida blev inte så bra, så jag började kolla vad som var fel.
Det var då jag upptäckte att jag hoppat över ett rör (mellanrum) i skeden!
Krångel, bara krångel!
3 trådar i rör 3 gånger i vänster sida till stadkanten. Ok, trådarna längst ut var det ju bara att klippa av och skarva in 3 nya och låta hänga bakom vävstolen så länge.
Pust och stön, äntligen fungerar det! Resultatet ser Du här ovan.
Nu får det inte bli mer krångel med den här väven?

Provade att spola 2 trådar på samma spole, men det blev inte alls bra. Kanske lite för grovt garn till det?
Så nu blir det enkla spolar och dubbelskyttel.

Ha det gott!

Britten

Inga kommentarer: