måndag 4 juli 2016

Nu börjas det!

Trots det dåliga vädret, så börjar det blomma lite mer på balkongen!
Först ut av Dahliorna är "Cremé de Cassis" en som är ny för i år. Den har precis börjat slå ut, så jag hoppas och tror att den blir större?


Enligt vad jag läst på internet, ska den bli 10-12 cm och nu är den 8 cm. Återkommer när den är fullt utslagen med en bild!


Baksidan är mörklila. Eftersom den är fotad mot solen, så ser den ljusare ut här.
Har ju två Dahlior till, men dom har inte börjat ännu. En heter "Arabian night" och den ser ut såhär nu!


Enormt stor och har många grenar! Det har börjat synas knoppar på den och det blir spännande att se blommorna som är mörkt röda. Har för mig att jag haft den tidigare och då var den inte så stor och omfångsrik?
Har en till som heter "Gallery La Tour", men den har inte kommit så långt ännu. Den tog väldigt lång tid på sig innan den visade något grönt jämfört med de andra. 


En av liljorna, "Gironde", har ju börjat blomma och den andra, "Landini" är på gång. Landini har jag haft flera av tidigare, men dom har aldrig vuxit sig så stora som denna. Roligt när man lyckas med blommorna!
F.ö. blommar både Rosor, Stjärnöga och Nejlikor och Fjärilslavendeln har tagit sig igen, sedan jag klippte bort de vissnade blommorna.

Köpte ju en Hängsälg till Dotra i förskott till födelsedagen och såhär fint har hon gjort med den.


Idag har vi haft rätt så bra väder här! Soligt och lagom varmt. Hoppas att Du också haft fint väder?

Ha det gott och på återseende!

/Britten

3 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Hej, lite lustigt det där med vinklar, nu igen då du visar kort från balkongen så ser det ut som om du bodde på sjätte våningen, högt upp! Du måste ha en kulle där utanför...
Jag är ju uppfödd med filbunke, den finns även att köpa här men jag tycker den är dyr. Då blir det billigare med långfil, konsistensen är ganska liknande utom att bunken har en gräddhinna ovanpå. Jag stör över kanel och tycker den smakar utmärkt. Du har gjort så fint här på sidan, både bakgrund och header, tistlar va? Dom har börjat knoppa här, synd att dom är så svåra att plocka till en bukett.
Kram från pörtet

Kicki sa...

Så fint det blev på balkongen med alla blommor!
Finns det nån plats över till dig.
Kram

Britten sa...

Tack!
Nästan inte. Det var därför jag fick flytta ut en del utanför ingången när dom började bli lite större. Jag en liten plats till bord och stolar i alla fall och det är skönt att kunna sitta där och ta en fika, när nu vädret tillåter.