söndag 17 maj 2015

Blomampel!

Idag har jag satt upp den blomampel jag virkade och knöt för en tid sedan!
Den är gjord i Texas bomullsgarn från Idéna, så den är stark nog för en blomkruka. Ampelliljan fick jag som skott av min snälla granne , Lena.
Tack snälla Du!



Det var inte så svårt att tillverka den själv och man kan ju göra i vilket garn eller snöre som man tycker om, bara det är starkt nog, för det blir ju rätt tungt när man vattnar.


Så här ser det ut på nära håll!
Om Du vill göra en själv, så börjar Du med att ta 8 "linor" som skall vara ganska långa från början om Du skall virka.
Börja med att knyta en knut, som skall vara i botten på krukan.
Därefter knyter Du ihop 2 och 2 linor och då har Du 4 knutar.
Sen knyter Du ihop 1 lina från varje knut med 1 lina från knuten bredvid och Du får 4 knutar igen, som sitter emellan de första knutarna. Du ser på bilden hur det blir!
De 8 linorna knyter Du ihop genom en ring, eller som jag gjorde, en knut av allihop. Jag virkade ytterligare ett "snöre" som jag trädde genom de 8 linorna, som förlängare och sen knöt jag den över en krok.
Sen kan man ju göra mer arbetade amplar med makramé om man vill?

Ha det gott!

Ha det gott och på återseende!

/Britten

Inga kommentarer: