fredag 13 december 2013

Vantar och maskantal!

Carina har beställt ett par Lovikkavantar till julklapp. Eftersom jag tyckte att dom verkade bli små, så tog jag med vanten för provning och på henne var den lagom stor. Jag har ju större händer än henne och vi jämförde dom. Jag kom på att man inte skall jämföra händer, eftersom det betyder olycka och på fredag den 13:e dessutom. Så nu är det bäst att jag håller mig lugn idag!

Märkligt det här med antal maskor per cm? Jag köpte Järbos Lovikkagarn och enligt det skulle det vara 14 m på 10 cm. I beskrivningen som jag går efter i Anita Gunnars bok, skall det vara 11 m. Stickor nr 5 skall det vara i bägge beskrivningarna.  ???
Finns det olika Lovikkagarn?
För säkerhets skull gjorde jag en provstickning, eftersom jag stickar löst på avigan och fast på rätan. Lade upp 30 maskor på jumperstickor nr 5 och när jag stickat en bit, så hade jag 11 m på 10 cm. OK, då går jag efter beskrivningen i boken.
Men med det garnet skulle det ju vara 14 m, så jag provade med stickor nr 4 och då fick jag 12 m? Märkligt? Vad skulle jag då ha för nr om jag skulle få till 14 m?
Skit samma!
Jag lade upp maskantalet efter boken och flyttade över till strumpstickor sen. När jag stickat kragen på vanten och upp till tummen, så mätte jag och då har jag 12-13 m på 10 cm.
Men nu passade ju vanten, så jag stickar på!

Kollade lite priser på såna vantar och dom var inte billiga handstickade. www.heartoflovikka.se tar 495 kr för ett par vantar. Här kan Du läsa om Lovikkavantens skapare http://lovikka.junosuando.net/erikaa2.htm

Önskar Dig en fin Lucia och en fin helg!

Inga kommentarer: