måndag 16 december 2013

Julduk!

Nu äntligen har jag fått klart min julduk! Eller det bidde en löpare, ska jag väl säga?
Det var lääänge sen jag varpade och drog på det som skulle bli den här duken.



Inte den som ligger på bordet, utan den andra. Jag skulle väva bägge två var det tänkt, men åren gick och lusten att väva var inte så stor. Så när jag flyttade hade jag vävt ca 60 cm och jag blev tvungen att klippa ner den.

Nu har det som blev en löpare, legat i 4 år och väntat på att bli fållad och tvättad. Men så blev det helt plötsligt bråttom att få färdigt alla gamla löpare som legat ofållade när jag blev utan symaskin.
Som jag skrivit tidigare, så fick jag låna en av min snälla granne Jenny och nu är alla löpare klara.
Så här blev julduken! Förstora bilderna så syns mönstret bättre.



Ett rosengångsmönster som har en mörkröd botten i Cottolin och med orange inslag i Lintow 6.
Men tyvärr började stadtrådarna i ena sidan gå av stup i kvarten, så det blev så här när den var klar.



Här har jag zigzagat över för att hålla kvar trådarna, men hur skulle jag göra sen?
Hittade röda band, som jag kantade med och det blev ju bättre, för den kanten kunde jag ju inte ha.



Nu blev ju kanten lite ojämn, men det ser ju i alla fall snyggare ut än tidigare.
Så då var äntligen den jullöparen klar!
Så småningom skall jag väva de bägge röda dukarna på bilden, för jag har ju inslaget kvar, så det är ju bara att köpa till garnet till varpen.

Här är ett trist väder idag! Regn, blåst och molnigt och mörkt. Men imorgon skall det ju bli sol?
Det var allt för idag och jag hoppas att Du får en fin kväll och en fin dag imorgon!

Inga kommentarer: