söndag 16 januari 2022

KuniGunda!

Idag är det 127 år sedan min Farmor föddes!
Hon föddes 16 januari 1895  i Los Hälsingland och gifte sig där med min Farfar Lars-Olof Bolinder.
De flyttade senare till Åsarna i Jämtland och fick 5 barn tillsammans.
Farmor hade en dotter med sig i äktenskapet som hette Gertrud. När hon var 11 år avled hon i Tbc i Åsarna.


Farmor och Farfar

Hennes flicknamn var Björk och blev senare gift Bolinder. 
Hon var en mycket händig person och vi bodde grannar i Åsarna, så jag var mycket hos dom. 
Ibland lånade hon en vävstol på sommaren, så jag fick hjälpa henne att klippa mattrasor under vintern.
Ofta sydde hon stora dockor i julklapp eller present till mig, Ibland som docka och ibland som tomte. Synd att jag inte har någon kvar.
Hon stickade strumpor till alla barnbarn, förstår inte hur hon hann med allt?


Här sitter hon och tar sig en kopp kaffe medan hon rensar sill!

Stugan (en fädbodvall) dom flyttade till ligger utanför Åsarna. Inga bekvämligheter där inte!


Detta foto är taget av min kusin Mona på senare år.

Det sägs att min pappa var 3 veckor när dom flyttade hit och i så fall var det mitt i sommaren?
Då skulle min farbror Anton vara ca 3 år? Tänk er själva att bo där på vintern med små barn?
Undrar hur många småbarnsföräldrar skulle klara det idag?

Jag håller på med lite släktforskning, som jag tycker är intressant! Mycket spännande saker att hitta?
Farmor avled 16 juni 1966, så hon blev bara 71 år gammal. 
Saknar henne mycket!




1 kommentar:

Kicki sa...

Spännande med släktforskning, min mamma och en moster höll på med det, så jag vet en del om mammas släkt, men ingenting om pappas. Han och mamma skildes när jag var ett halvår gammal.
Kram/Kicki