torsdag 25 maj 2017

Balkongen!

Idag har jag fixat lite på balkongen!
Häromdagen skurade jag balkongen som blivit grön av växterna jag hade där förra sommaren. Använde såpa, men det tog inte bort allt, så det måste nog till en högtryckstvätt för att få det rent? Men det får bli nästa år i så fall?

Började med balkonglådorna.


Där har jag satt Petunior, Hänglobelia och Jordreva (Glechoma Variegata). Den sistnämnda är en fin hängväxt som kan övervintra och doftar kryddigt. Har haft den förr och den växte enormt!

Mina Dahlior och Liljor.


Har nyligen satt dom och några har fått lite blad, 
Dessutom har jag min, som jag hoppas, fina Pion, som väl inte blommar än på några år. Får hoppas att jag lever då?
Den som står i hinken är Löjtnantshjärtat som knappt klarade vintern. Hoppas det överlever sommaren i alla fall?

Lite annat också!


Lavendel! Måste köpa en kruka som passar till den ena.
Stjärnöga och Husarknappar. Hade två knappar, men den ena torkade tyvärr, så jag ska köpa en till. Tycker dom är så fina och tacksamma. Hmm, om man vattnar dom förstås. ;)

Kabelrullen har jag fått av mågen! Förra sommaren hade jag ju ett nattduksbord, men det var så dåligt, så det måste jag kassera och nu hade jag turen att få den här rullen. Den ska målas vit, förstås, så den lyser upp blommorna som skall stå där.

Idag har vi haft fint väder med sol och lagom värme. På hundpromenaden igår fotade jag lite vårblommor.


En vildapel (tror jag) som växer i ett av våra gatukryss. I höstas upptäckte jag 3 äpplen som hängde där, men dom var ganska små, så jag provsmakade aldrig. Antar att dom var ganska sura?


Teveronikan blommar nu. Kallas också för Mormors glasögon. Tycker den är så söt med sina blå och vita blommor!
I år är det rena explosionen av blommor och växtlighet. Verkar bli ett bra frukt- och bärår om det inte blir för kallt och regnigt i sommar?
Det var allt från mig denna gång! Ha det gott!


1 kommentar:

Paula i pörtet sa...

Hej, pollenallergikerna knäar nu då allt i naturen verkligen exploderat. Även såna som aldrig tidigare haft besvär känner av nysningar och kliande ögon. Min näsa rinner konstant, vet inte om det också är allergi. Men nu är det fint,o idag tror jag värmerekordet slås här hos mig. Igår kunde vi sitta ute till halv elva, utan mygginvasion, den lär komma snart.
Ha en fortsatt fin helg o kram från pörtet