onsdag 1 mars 2017

Första mars

Då har vi lämnat februari bakom oss och första vårmånaden är här.
Några vårtecken finns här där jag bor också. Upptäckte dom först idag. Det är en av grannarna som har en liten trädgård och där börjar det spira.


 Snödropparna är på gång!


 Krokusen också. Men dom är väldigt små ännu.
 Bilden är starkt förstorad.
En som också vill titta på krokusar eller vad jag har för mig? Det är en av grannens katter, Lovisa, som är linslusen här.




Sen gick hon och satte sig utanför mattes dörr.  En söt och väldigt kelen madam. ♥


En ny kompis i köksfönstret har jag också.
Måste ha något nytt där sedan jag flyttade Kornettblommorna till vävrummet. Dom trivs inte så bra i köket?
Beror nog på att det är för dåligt ljus där. Funderar på att skaffa fönsterlampor och se om det hjälper?


 Dagen till ära bakade jag mig en Äppelkaka!
Skulle naturligtvis fotat innan jag skar i den, men när man är sugen så? God var den med en kopp kaffe!
Vädret vet jag inte vad jag ska säga om? Regn och blåst och solsken om vartannat.
Lite kallt om fingrarna på hundpromenaderna är det ibland.
Ha det gott!

2 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Vilken fin Lovisa! Jag brukar säga att alla röda katter är hanar, där fick jag tji! Henne skulle nog Torsten gilla, fast han är ju snöpt förstås…
Angående flyktingarna är det så nu, att de som fått uppehållstillstånd blir kommunplacerade. De blir alltså anvisade bostad någonstans i vårt avlånga land och sen är det bar o flytt…Visst kan de hyra bostad själva, men, vi har ju så dålig service här, de behöver läsa svenska “på riktigt” o inte bara det lilla finnkäringen lär ut, o då får dom åka halv sju på morgon 1½! timmes bussresa och komma hem fem på kvällen. Inte alla som tycker det är så kul, o när dom väl kan svenska så finns inga jobb här i glesbygden…
Många familjer med barn i vår skola vill stanna, men dom har inte fått asyl ännu, om de nu lyckas få det…o då har dom inte rätt att hyra bostad utan måste bo på camp. När nu alla våra camper stänger återstår bara att flytta norrut där de ännu finns platser…jag lovar, de hanteras värre än boskap….barnen har bott här i 1½ år o ska åter ryckas upp med rötterna. Man baxnar…
Inte kunde du fresta mig med kakan heller. Jag är ju så tråkig, ingen semla har jag heller ätit, inte de senaste 20 åren…
Kram från pörtet

Kicki sa...

Snödropparna dröjer nog ett bra tag till innan dom visar sig här.
Fin katta den röda, Det är ganska ovanligt med röda honor, även om vi hade en som alltid fick nån röd hona i sina kullar.
Äppelkaka mums.