lördag 11 februari 2017

Gla'hål

Äntligen är det gla'hål i min vävstol!
För den som inte vet vad det betyder, så är det när käppen och garnet har lämnat sträckbommen i vävstolen.
Det betyder också att det inte är så mycket kvar på varpen.


Har en bra bit kvar och då tänkte jag göra en eller två kuddar, beroende på hur långt jag kan väva.


 Här har jag börjat på det och jag tänkte mig lite randigt på andra hållet. Använder garner som redan finns i varpen och lite grått.
Blir spännande att se hur det blir?


 Här är slutet på plädarna.
Ser lite ut som det är mörka ränder, men det är nog bara skuggor, för det är enfärgat inslag i plädarna.
Ha en fin lördagskväll!

4 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Full av beundran både för dig och för alla vävande kvinnor i byn som jag ibland sitter och tittar på när de håller på…Jag tycker det är så himla mysigt att såpass många fortfarande väver så det i alla fall inte finns någon större risk för att det hantverket glöms bort och försvinner…
Ja nu sitter du väl framför Mellon som hela svenska folket? Nä just det, det gör inte jag, möjligen att jag ser Le grand finale, det räcker gott, tycker det är så tramsigt såå.
Kramiz

Kicki sa...

Plädarna kommer bli jättefina.
Varje gång jag ser din vävstol så får jag dåligt samvete för att jag inte gör klar trasmattan som sitter i min.
Kram

Paula i pörtet sa...

Hej på dej, angående mitt webbhotell så har jag Manufrog. De har servrar lite här och där, i USA och kanske också andra länder. Hur det där funkar vet jag inte men kostnaden för webhotellet är låg, ett par hundra per år. Servicen är oklanderlig, man får svar när man mejlar till dem inom en timme. Sen att tekniken strular ibland det är ju synd men det lastar jag inte dem för. Saija, dottern, använder samma webhotell men hennes sida har inte legat nere alls så vi har nog våra sidor på olika servrar.
Ja så är det med den saken.
Vintern har kommit tillbaka med kraft, inte mer än rätt när det är sportlov här i våra fina backar. Tids nog blir det vår…fåglarna håller redan konsert trots att snön vräker ner, har nog med ljusets återkomst att göra.
Kram från pörtet

M sa...

Vilka fina plädar och kuddar det kommer bli. Jag hittade hit via Leilas blogg och din kommentar där.