lördag 15 oktober 2016

Lite pyssel

Idag har jag målat en liten träram att sätta in det julkort jag har broderat klart.
Rött såklart, så det passar motivet.


En liten gåva till en liten tjej som snart fyller år!
Dessutom har jag gjort en Äggost, Bohusläns landskapsrätt, som grannarna från Syrien ska få smaka. Dom har flera gånger bjudit mig på olika maträtter och kakor. Eftersom jag inte är någon bra kock eller bagare, så tänkte jag att det skulle passa?


Den skall ju läggas upp på ett fat utan formen och så ska den ätas med någon söt sylt, förslagsvis hallon. För det mesta är det en rätt som vi brukar äta till kaffet efter en middag och oftast till någon högtid eller storhelgerna.
Hoppas den blir till belåtenhet?
Här har vi haft soligt men blåsigt och kallt, så nu har vinterjackan kommit fram och snart åker vantarna på också!

Ha det gott och på återseende!

/Britten

4 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Hej! Vilken kul idé med äggost att bjuda på, det var något jag inte alls kände till innan jag flyttade till Sverige. Däremot åt man kaffeost, en gnisslande ostbit man lade i kaffet och även om den just inte smakar mycket så är det lite en kul grej. Jag bjöd mina eritreanska vänner på fika här hemma igår, rostade formbröd som jag skar i trekanter och lade fram Nutella och apelsinmarmelad. Inga bullar här inte,,,,
På onsdag får jag besök av Pippi-grannen, är rädd att det blir sista gången på ett bra tag för nu hämtar hon nog sin fyrhjuling och sen har hon just inget kvar här på gården. Tur att Facebook finns så man kan chatta…
Ha det gott, har du funderat på att skaffa en ny kisse?
Kram

Paula i pörtet sa...

Usch vilket minne du delade. Förvirrade hästar längs vägen, nej fy! Då kan det gå riktigt illa! Du verkar bestämt angående djur, o visst är det ju så att när man blir äldre är det besvärligare att ha husdjur. Så tänker jag också, men en o annan katt lär jag nog ha kvar, dom kräver ju ingen rastning direkt…
Ha en fin helg och kram från pörtet

Kicki sa...

Äggost har Katinka, min svärdotter i Trollhättan, gjort här vid nån jul.
Fin liten tomtetavla.
Mitt alias på Tradera är Krina-08
Kram

Paula i pörtet sa...

Hej, visst följer Blinka med på stavpromenader! Ibland går vi här uppe på berget, då går hon lös. Annars har jag ett kort koppel som jag lärt henne gå i takt med. Man får komma med glada tillrop ibland så hon håller tempot, men hon gillar inte när det drar i kopplet och det gör det om hon går för fort eller stannar upp…
Idag blev det promenad i regn utan stavar, ska man in o handla vill man inte ha för mycket att släpa på…
Kramen