fredag 13 maj 2016

Blommor!

Sista tiden har jag läst så mycket om Statiner, som man äter för att sänka kolesterolet. Själv började jag att äta Simvastatin 10mg för ca 7 - 8 år sedan och började få ont i mina ben och blev mycket stelare. Tänkte först att det kanske var medicinen, eftersom det är en av alla biverkningar, men skyllde på åldern.
Så för ett tag sedan hittade jag pensionerade läkaren Nisse Simonsson på Facebook, som skrev om detta! Simonsson har arbetat som kirurg och reser numera omkring och föreläser bl.a. om hjärnan.


Jag började läsa hans inlägg och letade också på Youtube och hittade en hel del filmer om detta och annat!
Slutade med Simvastatinet och har faktiskt blivit av med värken och stelheten i benen. Förr kändes jag stum i benen när jag gick hundpromenaderna och hade nästan svårt att gå i den långa uppförsbacken hem. Det kändes som om jag skulle behöva en rullator ibland. Numera känner jag inte alls av detta!
Har ju också problem med ryggen och får ont i ett ben av detta när jag går, men det är sånt som jag vet vad det beror på. Så jag är så glad att jag slutade i tid med medicinen!
Leta gärna efter filmer om Statiner på Youtube, så får Du se vad farligt det är med dessa mediciner!
Jag har nu lagt om mina kostvanor så gott det går och har bl.a. slutat äta socker och vitt mjöl. Har också börjat äta frukt och mycket grönsaker, något som jag nästan aldrig åt tidigare. Nu hade jag inte tänkt bli så extrem med detta, så lite socker på gröten eller filen kommer jag att äta och hittade ett mycket bra rostbröd som är fullkorn och bara har 1 gram socker. En skiva rostat bröd till teet på frukosten är ett måste!
Har börjat läsa innehållsförteckningen på varorna jag köper och det är väldigt mycket socker i allt man tänker handla! T.ex. köpte jag Pulled Pork som jag tycker är så gott. Till den är ju en Barbecuesås som man skall tillsätta efter uppvärmningen av köttet. Jag kollad hur mycket sockerarter det var i den och det var 29 gram av 100 gram sås!! 4 gram sockerarter är lika med 1 tsk socker. Alltså är det ca 7 tsk socker i den lilla påsen som följer med! Den åt jag inte! Annars lever livet som vanligt!
Har inhandlat lite blommor till balkongen som jag planterat om och vi har ju haft ett strålande väder, så dom har tagit fart. Dessutom har jag köpt mig en Hortensia som Du ser. Den ska vara av en hållbar sort och kommer jag bara ihåg att vattna den, så ska den blomma i ca 150 dagar.


Längst till vänster står två krukrosor, sen i de stora svarta krukorna har jag en Löjtnanshjärta, 3 lökar Lilja Landini, två gula Asiatiska Liljor och tre Dahlior. Längst till höger är det en Stjärnöga och två Husarknappar. Bredvid krukrosorna är det två nejlikor, ett Stjärnöga och en Margerit.
De sistnämnda har jag planterat i krukor idag och dessutom har jag sått, i senaste laget, Malva "Zebrina" och låga Rosenskära. Imorgon ska jag peta ner några Slingerkrasse också!
Så nu ska det bli fint på min balkong i sommar!


I tisdags kom Oskar, mitt äldsta barnbarn, och hälsade på och han hade med sig en jättefin blombukett med sig till mig!
Precis de färger som jag gillar!
Vi hade, som vanligt, trevligt och jag hade gjort en Kladdkaka med vispad grädde till kaffet. Lite måste man ju få fuska med dieten! Imorgon är jag bjuden på bröllopsmiddag hos Carina och Magnus, dotter och måg, som gifte sig när dom var på Teneriffa i januari. Det var en överraskning, må jag säga! Dom bestämde att middagen skulle vara på Pingstaftonen och det passar ju bra, eftersom det ju är den helg som de flesta gifter sig på. Det ska bli trevligt!

Önskar Dig en TREVLIG PINGST!

// Britten



2 kommentarer:

Kicki sa...

När Berra slutade med Astavastatin (eller vad det hette), på läkarens inrådan, för hon trodde att hans hemska värk i benen på nätterna kunde bero på medicinen.
Nu har han ingen nattvärk. men får fortfarande ont när han går, men det är under utredning och beror troligen på dålig blodcirkulation.
Kommer du få plats själv på balkonen med så många växter där?
Rart av Oscar att ha blommor med sig.
Det där att tänka på vad man äter är nog inte fel.
Själv har jag gått upp i vikt så mycket nu att kläderna sitter trångt. Något måste göras.
Ha en skön pingst!
Här håller morgonens snö på att regna bort nu, så det är inte så värst skönt.

Paula i pörtet sa...

Hej, visst har du rätt, husen som syns är där jag bodde tidigare, där xet fortfarande bor och husen runtom fungerar nu som flyktingförläggningar.
Vet du, visst följer jag också Nisses inlägg och jag tror mycket på det han säger. Men, eftersom jag har ett tilltäppt kärl upp till huvudet som är så illa ställt med att man inte ens vågar söva mig för att risken för massiv stroke är för stor, gör att jag velar och inte vet hur jag ska göra. Jag är övertygad om att kroppens alla skavanker i övrigt skulle må bättre av att ta bort medicinen, men, sen var det just detta med min svåra åderförkalkning. Har man inte det så ska man strunta i kolesterolvärdena tycker jag.
Nå, funderar på att göra en egen vårdbegäran till hjärt-kärl kliniken, man kan numera göra så istället för att begära remiss.
Hur som haver, våren är här, o den ska jag njuta av så länge jag traskar omkring här på jorden. Värmen försvann lagom till pingst och nu är det rena oktoberkylan.
Kramen